چکیده:
دیدگاههای مستشرقان و پژوهشگران غربی بیش از 150 سال است به موضوع مهدویت و جایگاه آن در عقاید اسلامی به طور خاص علاقمند شده و در این زمینه به فعالیت گستردهای پرداختهاند. نگاهی به نوشتههای این خاورشناسان، نشاندهنده نوعی تغییر و تحول در گزارشها و آراء ایشان در گذر زمان است. با توجه به برخی شاخصها، نظرات محققان و نویسندگان غربی در مورد مهدویت را میتوان در 4 دوره زمانی تقسیمبندی نمود که بررسی سیر تحول آراء ایشان در دوره دوم (از 1946 تا 1978 میلادی)، موضوع کار تحقیقاتی پیش روست. نوشتار جاری که از نوع اکتشافی بوده و با روش توصیفی-تحلیلی تهیه شده، پس از دستهبندی و ذکر مهمترین دیدگاههای مستشرقان در زمینه مهدویت در این بازه زمانی، تحلیلها و آمارهای مختلفی در زمینه نوع و حجم موضوعات مورد توجه، منابع به کار رفته و برخی آمارهای دیگر از جمله ملیت مستشرقان در این دوره ارائه شده است. مطابق نتایج پژوهش جاری، این دوره دارای
تمایزاتی با دوره پیشین و دورههای بعدی است؛ از جمله ارائه دیدگاههایی دقیقتر و تحقیقاتی جزئیتر
درعرصه مهدویت به همراه ورود تخصصی برخی مستشرقان در موضوع مهدویت شیعی.
خلاصه ماشینی:
نوشتار جاری از نوع »اکتشافی « است و با روش توصیفی -تحلیلی تهیه شدم است و پس از دسته بندی و ذکر مهم ترین دیدگام های مستشرقان در زمینه مهدویت در این بازم زمانی و تحلیل ها و آمارهای مختلفی در زمینه نوع و حجم موضوعات مورد توجه و منابع به کاررفته و برخی آمارهای دیگرو از جمله ملیت مستشرقان ارائه شدم است .
روایات مهدویت در میان مستشرقان این دورم و دو تن بیش تر از دیگران در مورد احادیث مهدویت اظهارنیر کردم اند؛ اولین آنها آرمند ایبل است که در مورد سخنان وی در زمینه رجوع مسلمانان به منابع و شخصیت های یهودی-مسیحی مطالبی گفته شد.
Abel, “Un ḥadīṯ sur la prise de Rome dans la tradition eschatologique de l’Islam.
125-178; Idem, “The Ismailis: A Study of Community”, pp.
چند تن از خاورشناسان در این دورم ، همچون هالیستر٤ و لاوست ٥ نیز / فرقه های مختلف ایجاد شدم در میان شیعیان پس از شهادت امام عسکریع را توصیف کردم اند.
7. Watt, “The Rāfiḍites : A preliminary study.
7. Watt, “The Rāfiḍites : A preliminary study.
تأثیر مهدویت شیعی در مسائل سیاسی نگام سیاسی شیعه دوازدم امامی در دوران غیبت امام زمانع و موضوع دیگری است که ذهن چند تن از مستشرقان این دورم را به خود معطوف کردم است .
3. Binder, “The Proofs of Islam: Religion and Politics in Iran.
2. Idem, “Un ḥadīṯ sur la prise de Rome dans la tradition eschatologique de l’Islam.
“The Proofs of Islam: Religion and Politics in Iran.
” In Arabic and Islamic Studies in Honor of Hamilton A.