چکیده:
چکیده چکیده چکیده چکیده چکیده چکیده در زمینه امکان، ضرورت و کیفیت تولید علم دینی دیدگاهها و نظرات مختلفی ارائه گردیده است که یکی از مهمترین و اصلیترین این دیدگاهها مربوط به آیت الله جوادی آملی میباشد که اصلاحا از آن به عنوان رویکرد اجتهادی یاد میگردد. با توجه به جایگاه علمی و اهمیت نظریه ایشان در میان رویکردهای مختلف مطرح در زمینه تولید علم دینی، این مقاله به دنبال بررسی دقیق و جامع رویکرد ایشان میباشد. لذا با بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان لاکلاو موفه، عناصر گفتمانی موجود در رویکرد ایشان شناسائی و در یک نظام معنایی- ارتباطی ارائه گردیده است. بر اساس تحلیل گفتمان صورت گرفته، عنصر «جامعیت دین» و نگاه حداکثری به آن، به عنوان دال برتر، در نقطه مرکزی نظریه ایشان قرار گرفته است و سایر عناصر شناسائی شده به عنوان دالهای فرعی در ارتباط با این دال، تعریف شدهاند و با مفصل بندی صورت گرفته، با یکدیگر ارتباط معنایی پیدا کردهاند.
Abstract Abstract Abstract In the field of the possibility, necessity and quality of the production of religious science, different perspectives and opinions have been presented, one of the most important and most important of these views is related to Ayatullah Javadi Amoli, which is reformed as an ijtihadi approach It is remembered. Considering the scientific status and the importance of his theory among various approaches to the production of religious science, this paper seeks a thorough and comprehensive examination of his approach. Therefore, using the discourse analysis method of Laclau Mouffe, the discursive elements of his approach are identified and presented in a semantic-communicative system. Based on discourse analysis, the element of "religious comprehension" and its maximum look at it, as the superior sign, are at the center of its theory, and other elements identified as sliders in connection with this sign are defined. And with articulation, they have been linked with each other.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مقدمه و ضرورتي که مطرح گرديد اهداف اين مقاله را ميتوان در موارد زير مطرح نمود: الف ) آشنايي با عناصر درون گفتماني نظريه علم ديني آيت الله جوادي آملي ب ) بررسي تحليلي عناصر گفتماني ديدگاه مزبور ج ) مفصل بندي عناصر گفتماني رويکرد مزبور با در نظر گرفتن سطوح ضرورت و کيفيت توليد علم ديني بنابراين ، پرسش اصلي اين پژوهش اين است که نظريۀ علم ديني آيت الله جوادي آملي داراي چه مختصات و عناصر گفتماني است ؟ پيشينۀ پژوهش در بحث بررسي ديدگاه ايشان در باب ضرورت و کيفيت توليد علم ديني تحقيقات و پژوهش هاي مختلفي انجام گرفته است که برخي از آن با عدم وجود نگاهي جامع ، دقيق و بعضا غيرمنصفانه همراه بوده است ، از همين رو در اين پژوهش سعي گرديده است با بهره گيري از ابزاري دقيق ، عناصر مختلف ديدگاه ايشان مورد بحث و بررسي قرار گيرد تا به دور از هرگونه جانب داري تحليلي جامع و دقيق از نظريۀ ايشان ارائه گردد.
بهره گيري از روش هاي مختلف معرفت شناختي (به صورت طولي و نه عرضي): با توجه به مباحثي که در بخش مربوط به تحول و توسعه در علم اصول ارائه گرديد، در قسمت هاي پاياني بخش مزبور، گفته شد که يکي از عناصر بهبود اين ابزار کليدي در جهت استنباط علوم ، وارد نمودن و وزن دهي بيشتر به بحث هاي عقلي ميباشد، به اعتقاد ايشان ، کسب علم و معرفت (کشف حقيقت و واقعيت و پي بردن به معلوم از امکانش )، ميتواند از مسيرهاي مختلف حسي، عقلي، قلبي (شهودي) باشد ولي در حال حاضر از ميان اين روش ها، علم فقط در محدودة حس و تجربه خلاصه شده است (جوادي آملي، ١٣٩١: ٦٥-٦٤).