چکیده:
این مقاله از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست، به چیستی آسیبهای اجتماعی و چگونگی تأثیر مبانی ارزشی در تعریف و تعیین مصداق آسیبها و پیشگیری از آنها پرداخته و نتیجهگیری شده است که گرچه مصادیق انواعی از آسیبهای اجتماعی ممکن است در جوامع مختلف یکسان باشد اما به هرحال محدوده و مصادیق آسیبها و راهکارهای پیشگیری از آنها با مبانی و ارزشهای ما نسبت به آسیبها در ارتباط است. بخش دوم، فهرستوار به آسیبهایی اشاره شده که امروزه از سوی تکنولوژیهای جدید ارتباطی شامل برنامههای ماهوارهای، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی و بازیهای رایانهای بهطور گسترده و اثرگذار، جامعۀ ما را از جنبۀ اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی تهدید میکند و در ادامه نیز به برخی پیشنهادهای مقابله با این تهدیدات اشاره شده است. بخش سوم، مهمترین بخش مقاله است، با بحث و بررسی دیدگاه قرآن دربارۀ راهبردهای رسانهای در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، چند راهبرد کلان از آیات قرآن استخراج شده و نتیجهگیری شده است که با بهکارگیری آنها از طریق رسانههای جمعی کشور و مشارکت و هماهنگی با سازمانها و نهادهای مرتبط بتوان به نحو اصولی و بنیادی از آسیبهای اجتماعی جلوگیری کرد
This article consists of three parts. first part, attends to the nature of social damages and the manner of the influence of normative principles on definition and determination of damages examples and preventing them, and concluded that although example of different social damages could be similar in different societies, but in any ways, the range and examples of these damages and their prevention is related to our principles and values toward these damages. The second part outlined the damages from new communication technologies like satellite programs, internet, and virtual social networks and computer games, which nowadays threat our society on social, ethical and cultural aspects, and followed by some suggestion to confront them. The third part, is the most important part of this article, discuss and review Qur’anic insights about media strategies for preventing social harms and damages, extracts several strategies from Qur’anic verses, using which through public media of our country, and coordination and association with organizations and related entities, maybe it will be possible to prevent social harms and damages fundamentally and systematically.