چکیده:
هدف: مطالعات نشان داده وجود روندهای قیمتی نظیر تداوم در بازار سرمایه، فرصت کسب بازده غیرعادی ایجاد میکند. ازجمله دلایل ایجاد تداوم، فروواکنشی سرمایهگذاران به قیمتهای مرجع عنوان شده است که ناشی از سوگیریهای رفتاری است. در این پژوهش نقش سوگیری تازهگرایی در تشکیل الگوی تداوم بررسی میشود. روش: پژوهش از نوع مطالعات پسرویدادی است که با استفاده از روش مطالعه پرتفوی و با دادههای بهدست آمده از 108 شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 10 ساله از ابتدای 1386 تا انتهای 1395 و انتخاب سه قیمت مرجع حداکثر قیمت 13، 26 و 52 هفته، انجام میشود. همچنین، آزمونهای قوت برمبنای مدل سهعاملی فاما-فرنچ و مدل فاما-مکبث با حضور متغیرهای کنترل اعمال میشود. یافتهها: استراتژیهای تداوم مبتنی بر قیمتهای مرجع 13، 26 و 52 هفته در پرتفویهای 20 درصد سهام برنده-بازنده بهترتیب برابر با 0، 8. 2 و 8. 1 درصد است که دو مورد اخیر دارای معناداری آماری است. با دورههای انتظار 3 و 6 ماهه، استراتژی مبتنی بر حداکثر قیمت 26 هفته در بیشتر سطوح پرتفوی معنادار است و این بازده با تعدیل عوامل ریسک نیز برقرار است. با آزمونهای قوت، نتایج حاصل مورد ارزیابی قرار گرفت و شواهد حاصل حاکی از معناداری یافتهها در حضور متغیرهای کنترل است. نتیجهگیری: استراتژی تداوم مبتنی بر حداکثر قیمت 26 هفته ناشی از سوگیری تازهگرایی (که با نسبت تازهگرایی تعریف میشود)، عملکرد بالاتری در مقایسه با استراتژیهای مبتنی بر سایر قیمتهای مرجع دارد که میتواند با پدیده بهروزرسانی نقاط مرجع قابل توضیح باشد. همچنین این عملکرد با افزایش دوره انتظار بهبود مییابد. دانشافزایی: در این پژوهش نقش سوگیری تازهگرایی و اثر انتظار با سه قیمت مرجع بررسی میشود و حداکثر قیمت 26 بهعنوان یک قیمت مرجع قابلتامل مطرح میگردد که میتواند در کنار سایر قیمتهای مرجع مطرح در تئوری (نظیر حداکثر قیمت 52 هفته) برای تعریف استراتژی تداوم مورد استفاده قرار گیرد.
Purpose: Studies have shown that price trends such as momentum in the stock market form opportunities for abnormal returns. The underreaction of investors to reference points, due to behavioral bias, is one of the reasons for forming momentum. In this research, the role of recency bias in forming momentum pattern is investigated. Methods: Research is a ex-post facto research that is carried out using a portfolio study method and data obtained from 108 companies from Tehran Stock Exchange during the 10 years from the beginning of 1386 to the end of 1395 (Solar Hijri-Iranian calendar) and selecting the three reference prices including 13-, 26- and 52-week high prices. Also, robustness tests based on Fama-French multi-factor model and Fama-MacBeth model. Results: Momentum strategies based on 13, 26 and 52-week reference prices in the portfolios of 20% winner-loser stocks are 0%, 8.2%, and, 8.1%, respectively, the latter two being statistically significant. With 3 and 6-month echo periods, the strategy of the 26-week high at portfolio levels is significant and this return is maintained by adjusting the risk factors. The results were evaluated by robustness tests and the evidences indicate that the findings are significant in the presence of control variables. Conclusions: results showed momentum strategy based on 26-week high price due to recency bias (that is defined by recency ratio) has a higher performance compared to other reference prices that can be explained by the phenomenon of updating reference points.It also improves with increasing echo effect. Contribution: In this study, the role of the recency bias and the echo effect with the three reference prices is examined and the 26-week high price is considered as a notable reference price which along with other reference prices in theory (such as a 52-week high price) can be used to define the momentum strategy.
خلاصه ماشینی:
در مطالعات مرتبط با نقش سوگيري تازه گرايي در شکل گيري بازده تداوم (نظير بوترا و هور (٢٠١٣؛ ٣٧٧٤) و هاو و همکاران (٢٠١٦؛ ١٢٢)) تنها نقش حداکثر قيمت ٥٢ هفته به عنوان قيمت مرجع در نظر گرفته شده است درحاليکه نقاط مرجع ديگري نيز در تئوري وجود دارد که ميتوان برحسب آنها نيز استراتژي تداوم مبتني بر قيمت هاي مرجع ناشي از سوگيريتازه گرايي تعريف کرد و مرزهاي دانش مالي در اين زمينه را توسعه داد.
يادداشت ها 1-Fama 35-Chen and Yang 2-Jegadeesh and Titman 36-Quasi Experimental 3-Drift 37- Ex-Post Facto 4-Sinha 38- Echo effect 5-Hao 39- Low and Tan 6-Recency bias 40- archival 7-Bhootra and Hur 41- www.
16- Prospect Theory 50- Overlapping period 17-Editing 51- Marginal portfolio 18-Prospect Theory 52- Echo effect 19-Evaluation 53- Goyal and Wahal 20-Rule of thumb 54- Cumulative return 21-Reference point 55- Fama-Ferench 22- Kahneman and Tversky 56- Jegadeesh and Titman 23-Li and Yu 57- Microstructure distortions 24-Pravittanon 58- Fama-Ferench 25-Kahneman 59- Atanasov and Nitschka 26-Hirshleifer 60- Grinblatt and Moskowitz 27- Baker 61- Newey and West 28- Coakley 62- Thaler and Johnson 29- Raghubir and Das 63- kliger and kudryavtsev 30-Recency bias 64- Baucells 31-Murdock 65- Reference-Point Updating small sample size bias -٣٢٦٦- Free-recall: يکي از پارادايم هاي روانشناسي محسوب ميشود که روانشناسان هنگام مطالعه حافظه آدمي از آن استفاده ميکنند.
“The timing of 52-week high price and momentum,” Journal of Banking & Finance, 37)3(: 3773-3782.