چکیده:
از آغاز سال ۲۰۰۰، انتشار مقالاتی با عنوان «سواد جسمانی» بهگونهای چشمگیر افزایش یافته است. هدف از این مقاله آن است که از طریق یک بررسی اجمالی در تاریخچه پژوهشی با رویکردی استنتاجی، موضوعات متعدد و چشمگیر در مقالات چاپی بررسی شوند و موضوعات مشابه با محوریت سواد جسمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. بانک اطلاعاتی EBSCO با شناساگرهای «سواد جسمانی» و «سواد و ملاک جسمانی» مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین یک نقد در این خصوص وجود دارد که آیا سواد جسمانی را یک مفهوم عادی آرمانگرایانه بدانند یا مترادف مهارتهای حرکتی پایه یا شناسایی استعداد ورزشی؟ نقش آموزش عالی در گام بعدی در پیشرفت چارچوب علمی نمایان میشود، زیرا به این میپردازد که چگونه سواد جسمانی در جامعه شکل میگیرد، پرورش مییابد و در عمل بروز پیدا میکند
خلاصه ماشینی:
همچنین یک نقد در این خصوص وجود دارد که آیا سواد جسمانی را یک مفهوم عادی آرمانگرایانه بدانند یا مترادف مهارتهای حرکتی پایه یا شناسایی استعداد ورزشی؟ نقش آموزش عالی در گام بعدی در پیشرفت چارچوب علمی نمایان میشود، زیرا به این میپردازد که چگونه سواد جسمانی در جامعه شکل میگیرد، پرورش مییابد و در عمل بروز پیدا میکند.
یک دلیل کلی برای اینکه چرا هم به سواد جسمانی و هم توانایی بهعنوان مفاهیم و ساختارهای اجتماعی توجه میشود این است که تغییرات ساختاری در جامعه بر عادات فعالیت جسمانی کودکان و نوجوانان و نیز نگرانی در مورد افزایش بیتحرکی در سبک زندگی اثر میگذارد.
پیشینه آثار بهعنوان پاسخی به این موارد، سواد جسمانی را مورد تأیید و حمایت قرار میدهد؛ مواردی چون: نبود نظرات فلسفی تجربهشده در تربیتبدنی، منطقی که میتواند پشتیبان و مؤید مبحث تربیتبدنی باشد و بنیانی برای رشد کودک و نوجوان در سراسر زندگی.