چکیده:
ایرانیان باستان، بهمثابة یکی از ملّتهای متمدّن و صاحب اندیشه و تفکّر، در طول تاریخ با حکمت و فلسفه در پیوند بودهاند. بازتاب فلسفه و حکمت ایران باستان را میتوان بهروشنی در اندیشة فردوسی و سهروردی مشاهده کرد. آنگونه که از شواهد پیداست، فردوسی و سهروردی به منابع مشترکی؛ مانند کتاب اوستا یا گفتگو با خردمندان زرتشتی دسترسی داشتهاند؛ افزون بر اینکه یکی از آبشخورهای فکری شیخ اشراق، کتاب شاهنامة فردوسی بوده است. سهروردی در کتابهای خود، بهگونهای از پادشاهان اساطیری یاد میکند که گویی شعر فردوسی را به نثر بازگردانده است. در این میان، یکی از پهلوانانی که مورد علاقة فردوسی و سهروردی بوده، کیخسرو است. تمام ویژگیهای کیخسرو در شاهنامة فردوسی، با ویژگیهای او در اندیشة سهروردی قابل تطبیق است. ویژگیهایی همچون داشتن فرّة ایزدی، خصال نیک انسانی، عدالت، خردمندی، سفر عرفانی و عروج او؛ همگی در اندیشة فردوسی و سهروردی قابل تطبیق است. در پژوهش حاضر، تلاش بر آن است تا با استناد به منابع، بهروش مکتب آمریکایی، ضمن بررسی چگونگی تأثیرپذیری سهروردی از اندیشة فردوسی؛ ویژگیهای کیخسرو در اندیشة فردوسی و سهروردی مقایسه شود. یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که سهروردی در وصف ویژگیهای عرفانی کیخسرو از شاهنامة فردوسی الگو گرفته است و تمام ویژگیهای عرفانی کیخسرو، در اندیشة فردوسی و سهروردی با هم قابل تطبیق است.
Ancient Persian people have been associated with wisdom and philosophy as one of the most
civilized and thought-provoking nations in history. The reflection of ancient philosophy and
wisdom can clearly be seen in the thoughts of Ferdowsi and Suhrawardi. As evidence suggests
Ferdowsi and Suhrawardi have access to the common resources such as the Avesta book or
Conversation with Zoroastrian intellectuals. Meanwhile, one of the intellectual feedback of
Sheikh Ishraq was the book of Shahnameh Ferdowsi. Suhrawardi mentions in his books from the
mythological kings just like that he has returned Ferdowsi's poetry to prose. Furthermore, one of
the favorite hero of Ferdowsi and Suhrawardi is Keykhosrow. All of the Keykhosrow's features
and attributes in Shahnameh Ferdowsi are fit for his characteristics in Suhrawardi's thought.
Characteristics such as having a God`s sign, a good human being, fair, wisdom, a mystical
journey and his absence, are all applicable in Ferdowsi's and Suhrawardi's thoughts. This
research attempts to cite resources, using the American school method, while studying how
Suhrawardi is influenced by Ferdowsi's thought; we try to compare Keykhosrow's mystical
characteristics in the ideas of Ferdowsi and Suhrawardi. The results of the research indicate that
Suhrawardi has been modelled on the mystical character of Keykhosrow from Ferdowsi's
Shahnameh, and that all of the mystical features of Keykhosrow are equally applicable in the
thoughts of Ferdowsi and Suhrawardi.