چکیده:
در رویکرد منطقی به مسأله خلود اهل عذاب در جهان دیگر سؤالهای فراوان ذهن بشر را به خود مشغول کرده است که این سؤالات در حوزه فلسفه، تعارضاتی میان دیدگاههای اندیشمندان این حوزه را به دنبال داشته است. فیلسوفان خدا را قادر مطلق، خیرخواه مطلق و دارای رحمت گسترده شتاخته و از طرفی، بی نیاز از هر چیزی از جمله اطاعت بندگان میدانند و هیچ امری نمی تواند به وی ضرری برساند از جمله معصیت گناهکاران پس علت آنکه خداوند بندگان گناهکار را عذاب می کند چیست؟ آگوستین ابتدا در مورد سرنوشت اجسامی که در رنج ابدی به سر خواهند برد بحث میکند و معتقد است اینکه اجسام در رنج ابدی به سر برند، از اینکه بدون هیچ دردی در سعادت ابدی خود به حیات ادامه دهند دشوارتر باور میشود.ملاصدرا در این امر دچار تناقض شده و از یک طرف بر اساس آیات قرآن معتقد به خلود اهل عذاب است و از طرف دیگر بر اساس اصول فلسفی این دیدگاه را نفی می کند. این مقاله به توصیف و تحلیل دیدگاه دو اندیشمند جهان اسلام و مسیحیت در مسأله خلود اهل عذاب پرداخته است.
The logical approach to the problem of immortality in the rest of the world, many questions have involved human minds these questions in the field of philosophy have led to conflicts between the views of thinkers in this field. The philosophers of Allah have become omnipotent, benevolent, and have mercy and, on the other hand, do not need to know anything, including obedience of servants and there is nothing that can harm him, including the sin of the sinners, so why is Allah causing the sinners to suffer? Aquinas first discusses the fate of objects that will endure eternal suffering and He believes that the bodies are in eternal suffering, it is more difficult to believe that they will continue to live without any pain in their eternal bliss. Mollasadra has contradicted this and on the other hand Based on Quranic verses the Immortality is Tormentor on the other hand, based on the philosophical principles reject this view. This article describes and analyzes the views of the two thinkers of the Islamic world and Christianity on the issue of evil suffering.