چکیده:
اهداف: افشای اطلاعات بهوسیلۀ شرکتها، از ابزارهای مهم مدیران برای انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد مالی به سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع و از دلایل مهم تقاضا برای جریان اطلاعاتی قیمت سهام، مسائل نمایندگی و عدمتقارن اطلاعات است. عوامل متعددی ازجمله انگیزۀ شهرت مدیران، بر شفافیت و غنای اطلاعاتی قیمت سهام مؤثر است؛ زیرا تلاش بالقوه برای به تصویر کشیدن مطلوبیت عملکرد در جهت اهدافی همچون اعتباربخشی و اعتمادسازی برقرار است. روش: در همین راستا، هدف این پژوهش تبیین تأثیر انگیزۀ شهرت مدیران بر غنای اطلاعاتی قیمت سهام است. برای رسیدن به این اهداف دادههای 910 سال - شرکت (130 شرکت برای 7 سال) جمعآوریشده از گزارشهای مالی سالیانۀ شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دورۀ زمانی 1390 تا 1396 آزمون شده است. نتایج: یافتههای پژوهش نشان میدهد بین انگیزۀ شهرت مدیران و غنای اطلاعاتی قیمت سهام، ارتباط معنیدار و مثبتی وجود دارد و اندازۀ شرکت و اهرم مالی بر غنای اطلاعاتی قیمت سهام تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
Objectives: Informativeness by companies is of great importance for managers to transfer information about financial performance to investors, creditors and other stakeholders, and is one of the significant reasons for requesting information on stock prices, informativeness issues, and information asymmetry. Several factors affect the transparency and informativeness of stock prices – including managers’ reputation motivation– which results from their potential effort to display the benefit of operation in terms of goals such as credibility and trust-building. Method: Thus, the purpose of this study is to explain the effect of managers' reputation motivation on stock price disclosure. To do so, the evidence of 910 firm-year (130 companies for 7 years), collected from annual financial reports of companies listed in Tehran Stock Exchange from 2011 to 2017, was tested. Results: Research findings show a significant relationship between the managers' reputation motivation and stock price disclosure. Further, the size of the company has a positive and significant impact on stock price disclosure.
خلاصه ماشینی:
Keywords: Reputation Motivation, Price Informativeness, Information Transparency بررسی الگوی جریان اطلاعاتی قیمت سهام مبتنی بر نقش انگیزۀ شهرت مدیران؛ شواهدی از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران مجید منتشری 1، داریوش فرید 2* 1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری و مالی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران montashery@stu.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان میدهد بین انگیزۀ شهرت مدیران و غنای اطلاعاتی قیمت سهام، ارتباط معنیدار و مثبتی وجود دارد و اندازۀ شرکت و اهرم مالی بر غنای اطلاعاتی قیمت سهام تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
Chen Cheng Wang Armstrong Balakrishnan Cohen Beekes Pope Young Masulis Mobbs Fama Jensen Ferreira Shivdasani Ryan Wiggins Fahlenbrach Low Stulz Knyazeva Masulis Hutton Marcus Tehranian Kim Li Zhang در این پژوهش برای اولین بار انگیزههای شهرت مدیران مستقل، عامل تعیینکننده برای شفافیت شرکت تعیین شده است.
برای مثال فاما (1980) استدلال میکند که شهرت بالا، ارزش سرمایۀ انسانی مدیران را افزایش میدهد و Ben-Nasr Cosset Sila Gonzalez Hagendorff Lang Lins Maffett Hwang Xie Ragunathan Raposo Akbas Meschke Wintoki فرصتهای بیشتری برای قرارملاقاتهای اضافی فراهم میکند (به نقل از لیوز 1 و ووسوکی 2 ، 2016).
با توجه به مبانی ذکرشده فرضیههای زیر مطرح میشود: فرضیۀ اول: انگیزۀ شهرت مدیران مستقل بر غنای اطلاعاتی قیمت سهام تأثیر معنیداری دارد.
Leuz Wysocki Jin Myers Core Guay Jiang Wan Zhao فرضیۀ پنجم: نسبت تعداد سهام معاملهشده به کل سهام شرکت با معاملات پایین بر غنای اطلاعاتی قیمت سهام تأثیر معنیداری دارد.
در زیر نتایج حاصل از آزمون فرضیهها ارائه شده است: در آزمون فرضیه اول (انگیزۀ شهرت مدیران مستقل بر غنای اطلاعاتی قیمت سهام تأثیر معنیداری دارد.