چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل تعارض بر رغبت به ازدواج دختران مجرد منطقه 11 شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش: نوع پژوهش نیمه ازمایشی(پیش – پس آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری شامل کلیه دختران مجرد منطقه 11شهر اصفهان بوده که از این افراد به صورت نمونه گیری دردسترس تعداد 40 نفر از دختران مجرد که به فرهنگسراهای منطقه 11 مراجعه کردند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای اندازه گیری از پرسشنامه رغبت به ازدواج (حیدری و همکاران، 1383)، استفاده و بر روی گروه آزمایشی بسته آموزشی مهارت حل تعارض در 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که آموزش مهارت حل تعارض بر ابعاد رغبت به ازدواج (بازخورد نسبت به ازدواج، آمادگی برای ازدواج، نگرش نسبت به پیامدهای ازدواج و موانع ازدواج) تاثیر معناداری داشته است (05/0P
objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of Conflict resolution skills education on Willingness to marry in Single girls in Isfahan city. method: This study is a quasi experimental design with pretest-posttest including control group and The statistical population consisted of all single girls in the 11th district of Isfahan 40 of whom were selected as the sample of the study through the selective sampling.
They were divided into two experimental and control groups. To measure the willingness to marry The questionnaire of (Heydari et al. 2004) was used. (Heydari et al., 2004) and On the experimental group, the training package on conflict resolution skills was implemented in 8 sessions of 90 minutes. Data were analyzed using covariance analysis. Result: The results of analysis of covariance showed that Conflict resolution skills education increase the desire to marry and also the results show that Conflict resolution skill education on the Factors had significant effect (p<0.05) on the willingness to marry (attitudes towards marriage, preparation for marriage, thinking about the consequences of marriage and marriage obstacles) Conclusion: the findings of the present study can be used by pre-marriage counselors for giving advice and guidance for the girls the results, pre-marriage counselors can use girls for advice and guidance.
خلاصه ماشینی:
از طرف ديگر برخي ازدواج را مانعي براي ارتقاي تحصيلي و تحقق يافتن بسياري از آرزو ها و همچنين پيشرفت در زمينه هاي اقتصادي_اجتماعي خود تلقي ميکنند و اين نوع نگرش به ازدواج باعث شده است که بسياري از جوانان رغبت کمتري نسبت به ازدواج نشان دهند و دچار تعارض دروني و بيروني شوند(فهيمي راد، ٢٠١٠).
يافته هاي مربوط به فرضيه اصلي پژوهش مبني بر اثربخشي آموزش مهارت حل تعارض بر رغبت به ازدواج دختران مجرد در جدول شماره ١ آورده شده است .
اين نتيجه بدان معناست که آموزش مهارت حل تعارض بر بازخورد نسبت به ازدواج ، آمادگي براي ازدواج ، نگرش نسبت به پيامدهاي ازدواج و موانع ازدواج در دختران گروه آزمايش در مرحله پس آزمون مؤثر بوده است .
The Effectiveness of Conflict Resolution Skills Training on Family Functioning and Quality of Life of Couples, Second International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Mashhad, Torbat Heydariyeh University.
Study of the relationship between willingness to marry with religious attitude and definitive thinking in students of public universities of Tehran, Master's thesis of family counseling, Faculty of Welfare and Rehabilitation Sciences.
Comparison of self esteem, mental health and expectations in marriage of single girls and married women in Shiraz, Master's thesis of family counseling, Hormozgan University, Faculty of Humanities.
Prediction of Attitude toward Marriage in Isfahan's Boys, Master's Thesis for Family Counseling, Isfahan University, Faculty of Psychology and Educational Sciences.