چکیده:
توسعۀ پایدار، توسعه ای است که نیازهای فعلی بشر را بدون خدشه به تواناییهای نسل آینده در رفع نیازهای آنان، تامین کند. در دهههای اخیر تلاش زیادی برای نزدیک کردن دو مفهوم "آموزش" و "توسعه پایدار" صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، پی بردن به جایگاه اهداف توسعۀ پایدار، در مبانی اساسی تربیت مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری، بخش مبانی اساسی تربیت سند تحول بنیادین شامل 71 صفحه (از45-116) می باشد که به دلیل محدودیت جامعه، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار پژوهش لیست وارسی محقق ساخته بر اساس مولفه های اهداف توسعه پایدار کوهن (1376)، می باشد همچنین از نرم افزار Maxqda. 11 برای کدگذاری و ترسیم مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. روایی کدها به شیوه صوری (نظر متخصصان) و پایایی آن با ضریب هولستی 0. 81، تعیین شده است. تحلیل دادهها به دو روش توصیفی (شمارش فراوانی) و تحلیلی (روش آنتروپی شانون) انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در مبانی اساسی تربیت سند تحول، به مولفههای اهداف توسعه پایدار، به طور یکسان پرداخته نشده است. درحالی که ضریب اهمیت مولفه اهداف اقتصادی 0. 745 میباشد، اهداف اجتماعی و اکولوژیک دارای ضریب اهمیت 0. 126 و 0. 128 هستند که این امر یک چالش جدی برای سند تحول بنیادین محسوب میشود.
Sustainable development is the development that meets the current needs of human beings without compromising the capabilities of the next generation. In recent decades' great efforts have been made to bring the concepts of “education” and “sustainable development” closer together. The purpose of this study is to find out the position of the goals of sustainable development in the basic principles of training of the fundamental transformation document of the education, breeding. The present research method is descriptive and content analysis. The statistical population is the basic basis for training the document of fundamental change, including 71 pages (from 45-116), and due to the limitations of the society, the hole society has been selected as an example. The research tool is a researcher-made checklist based on the components of Kuhan s sustainable development goals (1997). Maxqda.11 software has been used to encode and draw the conceptual research model. The validity of the codes is determined in a formal way (the opinion of two experts in this field) and its reliability with a Holstein coefficient of 0.81. Data analysis was performed by two descriptive (counting abundance) and analytical (Shannon entropy methods). Finally, it was concluded that in the basic principles of education of fundamental transformation document, the components of sustainable development goals have not been addressed equally. While the component of economic goals has a significance of 0.745, social and ecological goals have a coefficient of importance of 0.126 and 0.128, which is a serious challenge for the fundamental transformation document.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة اول ، شماره سوم ، بهار ١٣٩٩ تبيين جايگاه اهداف توسعٔە پايدار در مباني اساسي تربيت سند تحول بنيادين آموزش و پرورش با روش انتروپي شانون 1 ارسال : ١٣٩٩/١/٦ عليرضا احمدي پذيرش : ١٣٩٩/٤/٥ چکيده توسعۀ پايدار، توسعه اي است که نيازهاي فعلي بشر را بدون خدشه به تواناييهاي نسل آينده در رفع نيازهاي آنان ، تأمين کند.
هدف از پژوهش حاضر، پي بردن به جايگاه اهداف توسعۀ پايدار، در مباني اساسي تربيت مانند سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ميباشد.
همچنين در اهداف ساحت تربيت زيستي و بدني سند تحول بنيادين به کوشش مداوم فردي و جمعي براي حفاظت از محيط زيست و احترام به طبيعت براساس نظ ام معيار اسلامي است که اين هدف نيز ميتواند ابزاري براي رسيدن جامعه به توسعۀ پايدار تلقي شود.
نيز نتيجه پژوهش حاضر، با پژوهش کريمي و همکاران (١٣٩٤)، که به اين نتيجه رسيدند، برنامه درسي آموزش محيط زيست در دو سند معتبر سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي اهميت کمي داده شده است ، همسويي دارد.
همچنين رضايي و همکاران (١٣٩٧)، در مقاله " بررسي ميزان توجه به مولفه هاي آموزش براي توسعۀ پايدار در برنامه درسي علوم اجتماعي دوره ابتدايي" به اين نتيجه رسيده اند که در اين برنامۀ درسي به مولفه هاي آموزش براي توسعۀ پايدار به صورت نامتعادل پرداخته شده است ، با نتيجه پژوهش حاضر، قرابت دارد.
بررسي ميزان توجه به مولفه هاي آموزش براي توسعۀ پايدار در برنامه درسي علوم اجتماعي دوره ابتدايي.