چکیده:
مدیریت عملکردکارکنان یکی از مهمترین پیشرفتهای اخیر در حوزه منابع انسانی سازمانهاست. از مهمترین جنبه ها در پیاده سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان، توجه به ابعاد رفتارسازمانی است. با این حال تاکنون درخصوص تحلیل ابعاد کلیدی رفتاری در پیاده سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان بررسی جامعیدر ادبیات این حوزه انجام نشده است. در این پژوهش ابتدابا مطالعه ادبیات تحقیق 5 بعد کلیدی رفتار سازمانی در این حوزه شناسایی شد. در بخش کیفی پژوهش، با مصاحبه با 16 نفر از متخصصین سازمان مورد مطالعه، داده ها به روش تحلیل تم بررسی و مدل مفهومی استخراج گردید. در بخش کمی، با توزیع پرسشنامه در بین 200 نفر از مدیران و کارکنان، داده ها به روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS بررسی گردید که نتایج حاصل ازشاخص های نکویی برازش، تایید کننده اعتبار مدل استخراج شده بود. در پایان وضع موجود سازمان مورد مطالعه در هریک از ابعاد مدل با استفاده ازنرم افزار SPSS تحلیل گردید.
Performance management is one of the most recent developments in human resources management. One of the most important aspects of successful implementation of employee performance management is organizational behavior. However, comprehensive analysis of key behavioral dimensions in successful implementation of employee performance management has not been done in literature of this field. In this research, first of all five key dimensions of organizational behavior were identified by studying the literature of research. Then in the qualitative part of the research, by implementation of interviews with 16 experts, data were extracted in conceptual model through a thematic analysis. In quantitive section, by distributing questionnaire among 200 managers and staff, the data were gathered and It analyzed by factor analysis in Amos software. The results of goodness of fit indices, has been confirmed the validity of the model. At the end of study, the current status of the under study organization was analyzed in each dimension of the model by using the SPSS software
خلاصه ماشینی:
نظر به ويژگـي هـاي عصـر حاضـر و رويکرد کارکنان دانشي ، توجـه صـرف بـه عوامـل سـاختاري و غفلـت از بکـارگيري اصـولي مباحث رفتاري در طراحي،اجرا و بکارگيري مديريت عملکرد به مساله دامن گيـري در حـوزه مديريت عملکرد کارکنـان در بسـياري از سـازمانها تبـديل شـده اسـت (هـالاچمي ٢، ٢٠٠٥) بـا توجه به اينکه مطالعه نظام يافته رفتار به بهبود توانايي سازمان در تشريح ،پيش بينـي و همچنـين هدايت ، کنترل و تغيير رفتار مي انجامد و مبنايي را براي پيش بيني دقيق رفتـار فـراهم مـي کنـد (رضاييان, ١٣٨٢, ص.
فرهنـگ انتزاعـي بـراي پيـاده سـازي موفق مديريت عملکرد ضروري اسـت بـه دليـل اينکـه مـديريت اثـربخش عملکـرد کارکنـان، مستلزم اين است که کارکنان از يک مجموعه خاص و مشخص از اصول و دستورالعمل هـا در محل کار پيروي کنند.
جدول ٥خروجي تحليل تم در فرهنگ سازماني در پياده سازي موفق مديريت عملکرد کارکنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) با جمع بندي نتايج تحليل تم انجام گرفته بر روي مصاحبه ها و با توجه به تمهـاي فرعـي و دسته بندي آنها در تم ها اصلي، مدل مفهومي حاصل در شکل ١ نشان داده شده است .
در اين پژوهش پس از مرور ادبيات موضـوعي مـرتبط و پـژوهش هـاي پيشـين ٥بعـد کليـدي رفتار سازماني شامل رفتار هاي رهبران، مديران، کارکنـان ، ارتباطـات و فرهنـگ سـازماني بـه عنوان ابعاد کليدي رفتار سازماني که مي بايست در پياده سازي مديريت عملکرد ويژگي هـاي آنها بررسي و بهبود يابد، از طريق تحليل تم مصاحبه ها و تحليل عاملي تاييدي مـدل اسـتخراج شده مورد مطالعه و ارزيابي قرار گرفت .
International Journal of Productivity and Performance Management, 58(6),508-522 Esu, B.