چکیده:
مفهوم مدیریت دانش و آینده پژوهی هر دو دربارۀ شناسایی پیچیدگیها و پویاییهای برخاسته از محیطهای سازمانی و نیازمندیهای مدیران دانشی برای تصمیمگیری در چنین محیطی بحث میکنند. با نگاه مختصری به نقش آینده در طراحی و تصمیمگیری، میتوان به اهمیت آینده پژوهی در مدیریت دانش پی برد. پیش بینی آینده میتواند در موقعیتهای طراحی روزانه دیده شود، زیرا هر اقدام تصمیمگیری بر پایۀ برخی مفروضات در آینده مبتنی خواهد بود. مدیریت دانش یکی از عوامل تاثیرگذار در حوزة آینده پژوهی است در این پژوهش، سعی بر آن است تا به نقش آینده پژوهی در مدیریت دانش پرداخته شود. لذا به مطالعههای موردی با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان) که شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان (پرداختهایم. در این پژوهش از رویکرد گلوله برفی برای انتخاب نمونهها و از روش اشباع تمها به عنوان استانداردی برای پایان نمونهگیری استفاده گردیده است. ازآنجایی که تمهای برگزیده با بهرهگیری از نظرات خبرگان، احصاءشده، روایی مصاحبهها مورد تایید قرار گرفته و برای تایید پایایی مصاحبهها نیز از روش باز آزمایی استفاده شده است. با توجه به نظرات درنظر گرفته شده در این پژوهش، سوگیری مدیریت دانش، پیچیدگیهای رفتار انسان و موانع شناخت انسان، به عنوان مهمترین ملاحظات اثرگذار مدیریت دانش بر فرایند آینده پژوهی شناسایی شده است. از سویی دیگر، تحقق پیش بینیها، رسیدن به آینده موردنظر و ارتقای دانش آینده پژوهی، مهمترین دستاوردهای تعامل دوسویة آینده پژوهی و مدیریت دانش تشخیص داده شده است. همچنین پیش بینی آینده، ایجاد تغییرات مطلوب در آینده و شناسایی عوامل تغییر، مهمترین اثرات ناشی از فرایند آینده پژوهی بر مدیریت دانش مطرح شده است.