چکیده:
هدف: موضوع تحقیق حاضر بررسی میزان انعکاس مفاهیم "سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت" در محتوای کتابهای دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی میباشد.
روش: روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی در نظر گرفته شده است، جامعه آماری تحقیق حاضر عبارت از کلیة معلمان دوره ابتدایی شهرستان پلدشت میباشد. بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران حجم نمونه آماری این پژوهش به تعداد 175 نفر در نظر گرفته شد و برای انتخاب واحدهای مورد مطالعه از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق در چهارچوب روش میدانی یک پرسش نامه محقق ساخته 30 سوالی بر اساس مقیاس 4 درجهای (خیلی کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) میباشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان برنامه ریزی درسی تایید گردید. پایایی تحقیق، با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 87/0a= بدست آمد. سئوالهای تحقیق با استفاده از آزمونهای معتبر تی تک نمونه و تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: مفهوم اعتقادی - اخلاقی - علمی و آموزشی و سیاسی سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان زیادی انعکاس یافته است. - مفهوم فرهنگی و هنری- اجتماعی، زیستی و اقتصادی سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان کمی منعکس شده است. - بین میزان مفاهیم انعکاس یافته سبک زندگی اسلامی – ایرانی تفاوت وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس دیدگاه معلمان دوره ابتدایی مفاهیم فرهنگی و هنری، اجتماعی و زیستی سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان کمی انعکاس یافته است که باید بیش از پیش مورد توجه متخصصان امر قرار گیرد.
Objective: The present study investigated the viewpoints of primary school teachers about reflection of the concepts of “The Islamic civilization ' life style” in the books of elementary school. Method: The research method used is descriptive-survey. The statistical population of the present study is all primary school teachers in Poldasht city. According to the formula for determining the volume of the cochlear sample, the statistical sample size of this study was considered to be 175 people and the stratified sampling method was used to select the studied units. The data collection tool in this study is a 30-item questionnaire based on a 4-point scale (very low, medium, high and very high) within the field method. The formal validity and content of the questionnaire was confirmed by professors and experts in curriculum planning. The reliability of the study was obtained using Cranbach's alpha coefficient = 0.87. The research questions were tested using valid T-sample tests and analysis of variance. Results: Based on the viewpoints of the teachers, the concept of doctrinal and ethical-scientific and educational and political lifestyle of Islamic civilization’s progress in elementary school books has been greatly reflected while the cultural concept and artistic-social, biological and economic has been slightly reflected, also there is a difference between the reflect concepts of Islamic-Iranian life style. Conclusion: According to the views of elementary school teachers, the cultural, artistic, social and biological concepts of the life style of Iranian Islamic civilization have made little progress in elementary school textbooks, which should be given more attention by experts.
خلاصه ماشینی:
1/= p بدست آمده است، با توجه به اینکه میانگین بدست آمده (16/3=M) از میانگین مورد مقایسه (3=M) بزرگتر می باشد، لذا ميتوان نتيجه گرفت كه مفهوم اعتقادی سبک زندگي تمدن ساز اسلامي ايراني پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان زیادی انعکاس یافته است همچنین با توجه به اینکه مقدار بدست آمده براي سطح اعتبار از حداكثر مقدار قابل قبول براي تأييد فرضيه (05/=P) کوچکتر ميباشد سوال شماره یک مورد تایید قرار می گیرد.
1/= p بدست آمده است، با توجه به اینکه میانگین بدست آمده (29/3=M) از میانگین مورد مقایسه (3=M) بزرگتر می باشد، لذا ميتوان نتيجه گرفت كه مفهوم اخلاقی سبک زندگي تمدن ساز اسلامي ايراني پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان زیادی انعکاس یافته است همچنین با توجه به اینکه مقدار بدست آمده براي سطح اعتبار از حداكثر مقدار قابل قبول براي تأييد فرضيه (05/=P) کوچکتر ميباشد سوال شماره دو مورد تایید قرار می گیرد.
1/= p بدست آمده است، با توجه به اینکه میانگین بدست آمده (8/2=M) از میانگین مورد مقایسه (3=M) کوچکتر می باشد، لذا ميتوان نتيجه گرفت كه مفهوم اجتماعی سبک زندگي تمدن ساز اسلامي ايراني پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان کمی انعکاس یافته است همچنین با توجه به اینکه مقدار بدست آمده براي سطح اعتبار از حداكثر مقدار قابل قبول براي تأييد فرضيه (05/=P) کوچکتر ميباشد سوال شماره پنج مورد تایید قرار می گیرد.