چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سبک تدریس فعال بر اساس سبکهای تفکر معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل در سال 98-1397 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان دوره ابتدایی شهرستان آمل در سال تحصیلی 98-1397، تشکیل داد. تعداد 120 نفر به عنوان نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. پس از انتخاب نمونههای موردنظر، از معلمان خواسته شد تا به پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و پرسشنامه ترجیح سبک تدریس پاسخ دهند. با توجه به هدف پژوهش، پس از تحلیل نتایج اولیه، نتایج مربوط به 80 نفر از معلمان که از سبک تدریس فعال برخوردار بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش آمارتوصیفی (میانیگین و انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در سطح معنیداری 05/0 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد بین سبک تدریس فعال با سبک تفکر آزاداندیش رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، سبک تفکر آزاداندیش توانست سبک تدریس فعال را تبیین کند.بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت بین سبک تدریس فعال معلمان با سبکهای تفکر آنها ارتباط معنیدار وجود دارد. در واقع میتوان از نوع سبکهای تفکر معلمان پی به سبک تدریس آنها برد، که از این اطلاعات میتوان در گزینش معلمان استفاد کرد.
The purpose of this study was to predict the active teaching style based on the thinking styles of elementary school teachers in Amol city in the years 1397-98. The statistical population of this study consisted of all elementary school teachers in Amol city in the academic year of 1398-98. a total of 120 subjects were selected using available sampling method. After selecting the samples, teachers were asked to answer the Sternberg Thinking Styles Questionnaire and the Teaching Style Preference Questionnaire. According to the purpose of the study, after analyzing the initial results, were studied the results of 80 teachers with active teaching style. To analyze the data, in the descriptive statistics section (mean and standard deviation) and in the inferential statistics section, was used Pearson correlation coefficient and regression at the significant level 0/05. The results showed that there is a significant positive relationship between active teaching style and free thinking style. The results of multiple regression analysis with concurrent method showed that among the predictor variables, open thinking style was able to explain active teaching style. Therefore, with 95% confidence, it can be said that there is a significant relationship between teachers' active teaching style and their thinking styles. In fact, it is possible to find out the type of teaching style of teachers according to their thinking styles, which can be used in selecting teachers. Keyw
خلاصه ماشینی:
در رویکردهای جدید آموزش عقیده بر این است که برای تدریس نمیتوان به یك شیوه به خصوص تکیه کرد؛ به عبارت دیگر، معلمان میتوانند با به کارگیری شیوههای متنوع تدریس، علاقه و توجه دانشآموزان را به درس جلب و تدریس خود را به یادگیری فعال نزدیكتر کنند.
در بسیاری از محیطها و موقعیتهای آموزشی و شغلی، بر تواناییهای فردی تأکید میشود و تواناییها برای موفقیت در مدرسه، موقعیتهای شغلی و زندگی، مهم و ضروری هستند اما تواناییها به تنهایی نمیتوانند عامل موفقیت باشند، بلکه باید سبکهای تفکر و یادگیری را نیز به عنوان یکی از عوامل مهم و مؤثر در موفقیت شغلی و تحصیلی افراد در نظر گرفت (کشاورزی ارشدی، امامیپور و مظاهری کلهرودی، 1385، به نقل از فرهوش، سیف نراقی، نادری و احقر، 1397).
در واقع درک و شناسایی سبکهای تفکر معلمان و دانشآموزان میتواند از عوامل مؤثر و مهم در امر یادگیری به شمار آید؛ شناخت سبکهای تفکر و متغیرهای مرتبط با آن در آموزش و پرورش امری لازم و ضروری است (ژانگ، 2002، به نقل از جهانشاهی و ابراهیمی قوام، 1385).
همچنین نتایج پژوهش نعمتینژاد و کاظمی (1390) نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی، قضایی، برونگرا، آزاد اندیش، کلینگر و محافظهکار با میزان استفاده از روش تدریس فرایند محور در معلمان ریاضی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سبک تدریس فعال بر اساس سبکهای تفکر معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل در سال 98-1397 انجام شد تا به کسب اطلاعاتی در رابطه با ویژگیهای مرتبط با کلاس درس معلمان پرداخته شود.
بررسی پیشینه تجربی پژوهشها نشان داد که پژوهش مدونی در خصوص دو متغیر سبک تدریس فعال بر اساس سبکهای تفکر معلمان به طور همزمان اجرا نشده است.