چکیده:
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییر سازمانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری حاضر را کلیه دبیران مدارس دولتی دوره متوسطه شهرگناباد در سال تحصیلی95-1394 تشکیل دادند، که تعداد آن 1070نفر بود که با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان حجم بهینه 285 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه 20 گویهای رهبری توزیعشده ایلمور (2000) و پرسشنامه 18 گویهای نگرش نسبت به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و مورد تایید متخصصان این حوزه قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/. و 83/. ارزیابی شد. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده مدیران و نگرش نسبت به تغییر سازمانی دبیران بالاتر از متوسط و میانگین فرضی است و رابطه معناداری بین رهبری توزیعشده و نگرش نسبت به تغییر سازمانی وجود دارد. همچنین مشخص شد که ابعاد رهبری توزیعشده تبیین معناداری از نگرش نسبت به تغییر سازمانی معلمان (17/0 R2=) دارند.
The purpose of this study is to investigate the relationship between distributed leadership style of managers and the attitude of high school teachers in organizational change in Gonabad city. The research method is descriptive correlational. The statistical population consisted of all high school teachers in high school of Gonabad in the academic year 2015-2015, of which 1070 were selected using the Krejcie and Morgan table of optimum volume of 285 students by proportional stratified sampling. Data were collected using the Ilmoor 20-item Leadership Inventory (2000) and the 18-item Attitude toward Change Questionnaire. Data were collected using the Elmour 20-item Leadership (2000) and the 18-item Organizational Change Attitude Questionnaire (Dunham et al., 1989). Content validity was used to determine the validity of the questionnaire and was approved by experts in this field. The reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha coefficient was 0.87, respectively. And 83 /. Evaluated. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and standard multiple regression. The findings showed that distributed leadership status of managers and attitude toward organizational change was higher than the average and hypothetical average and there was a significant relationship between distributed leadership and attitude toward organizational change. It was also found that distributed leadership dimensions had a significant explanation of attitude toward organizational change of teachers (R2 = 0.17).
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين سبک رهبري توزيع شده مديران و نگرش دبيران نسبت به تغييرسازمانی مرتضی هجرتی، حسنرضا زینآبادی، محمدرضا بهرنگی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییر سازمانی انجام شد.
سپس برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های رهبری توزیع شده ایلمور (2000) و نگرش نسبت به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد.
شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد برای بررسی و ضعيت رهبري توزيع شده معلمان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 2 مشخص میشود که میانگین تمام ابعاد رهبری توزیع شده از میانگین فرضی طیف لیکرت که برابر با 3 میباشد به طور معناداری بالاتر است که حاکی از و ضعیت مطلوب این متغیرها در بین معلمان مورد مطالعه میباشد.
سوال سوم: آيا رابطهاي بين مؤلفههاي رهبري توزيع شده مديران و نگرش نسبت به تغيير سازمانی در دبيران مقطع متوسطه شهر گناباد وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون با رسم ماتریس همبستگی به بررسی رابطه ی بین ابعاد رهبری توزیع شده و نگرش نسبت به تغيير سازماني پرداخته شد.
جدول 5 خلاصه ی الگوی رگرسیون بین ابعاد رهبری توزیع شده و نگرش نسبت به تغییر سازمانی را گزارش کرده است.
Instructional leadership and attitude towards organizational change among secondary schools principal in Pahang, Malaysia.
the structure and function of attitudes toward organizational change, Human Resource Development Review, Vol. 4 No. 1, pp.