چکیده:
پرورش ذهن و فکر کودکان و کمک در جهت ایجاد تحول فکری و معنوی در ذهن و باورهای آنان، موجبات تحول و بالندگی جامعه را فراهم می سازد. تعالیم اخلاقی و اجتماعی اگر به شیوه غیر مستقیم، در قالب داستان برای کودکان بیان شوند، بسیار تأثیرگذار می باشند. داستان حیوانات، به عنوان یک نوع داستان تعلیمی و تمثیلی شناخته شده است. شخصیت های حیوانی در جذب کودکان به این نوع داستان ها و انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیمی بسیار تأثیرگذار بوده و تازگی و توانایی خاصی به اثر می بخشد. به همین دلیل باعث شده فابل ها برای تهیه ی کتاب های آموزشی کودکان و نوجوانان کاربرد داشته باشند و در کتاب های درسی ابتدایی راه بیایند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش و جایگاه فابل در آموزش فارسی خوانداری، با توجه به ویژگی های سنی و رشدی دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی می باشد. این مقاله، به روش کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات انجام شده و ابتدا تاریخچه فابل، تعریف و ویژگی ها ی آن مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به نقش و جایگاه کل فابل های موجود ، در آموزش می پردازیم. فابل های موجود در این دو کتاب تقریبا با ویژگی های رشدی و سنی دانش آموزان این دو پایه تطابق داشته اما میزان میزان کاربرد آن ها کم می باشد.
Breeding the minds of children, and helping to create intellectual and spiritual transformation in their minds and beliefs, it’s provides for the transformation of society. Ethical and social teachings are very influential if they are expressed in an indirect way in the form of a story for children. Animal story is known as a kind of pedigree and allegorical story. Animal characters are very influential in attracting children to these kinds of stories and transferring moral and educational concepts, and they have a new effect and a certain ability. For this reason, Fables has been instrumental in providing children and adolescent education books and getting in to primary textbooks. The purpose of this study was to investigate the role and place of the Persian-reading book fables, with respect to age and development characteristics. This article is of a qualitative content analysis type. The research community is the reading Farsi books 3dr and 4rd grade and the sample are entire fables of the Farsi book of reading, the third and fourth bases, which consist of six fables from the third base and eight fables from the forth base. Also, the research method has a good reliability. In this article, the history of fable, it’s definition and it’s features are discussed first, then the role and place of the whole fables in education are discussed. The fables of this two books correspond almost to the growth and age characteristics of the students of these two bases, but their application rate is low compared to their impact on training
خلاصه ماشینی:
علاقه طبیعی کودکان به حیوانات سبب شده است که موضوع بسیاری از کتابهای کودکان و موضوع کتاب های درسی به آنها اختصاص یابد و استفاده از شخصیت های وابسته به دنیای حیوانات، برای انتقال پیامهای اخلاقی و اجتماعی، شکل غالب ادبیات کودکان شود.
در این پژوهش با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری ویژگیهای سنی و رشدی دانش آموزان در یادگیری مفاهیم درسی و غیر درسی و محبوبیت شخصیتهای حیوانی در نزد کودکان، به بررسی نقش و جایگاه فابل در آموزش فارسی خوانداری پایه سوم وچهارم ابتدایی میپردازیم.
نقش و جایگاه فابل در آموزش (پایه سوم و چهارم ابتدایی، درس فارسی خوانداری) در این قسمت نقش و نماد هر کدام از حیوانات، گیاهان و جانداران شرکت کننده در قصه، توصیف و بررسی میشود و سطح حقیقی و مجازی هر کدام از قصهها تبیین میگردد ، همچنین به درون مایه و نتیجه دینی، اخلاقی و اجتماعی فابلهای پایه سوم و چهارم ابتدایی کتاب فارسی خوانداری، به دلیل کاربرد و استفاده بیشتر فابل در این دو پایه، با توجه به ویژگیهای سنی این دوره پرداخته میشود .
داستان بلدرچین و برزگر در سطح حقیقی بیان شده است زیرا شخصیتهای حیوانی همانند انسان رفتار و سخن میگویند.
این فابل در سطح حقیقی قرار دارد زیرا شخصیت های حیوانی همانند انسان رفتار و سخن میگویند.
که از این بین، هشت قصه با شخصیت حیوانات وجود دارد که دو مورد به عنوان درس اصلی، سه مورد بخوان و حفظ کن و یک مورد از قسمت های بخوان وبیندیش، حکایت و روان خوانی به کار رفته است.