چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت در رابطه بین خلاقیت هیجانی و یادگیری خودراهبر انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر دورة دوم مقطع متوسطه شهرستان خوی به تعداد 5300 نفر بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 370 نفر با استفاده از فرمول اسلووین به روش نمونهگیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و سیاهه خلاقیت هیجانی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و مقياس يادگيري خودراهبر را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل داده ها به وسیله نرمافزار24 SPSS و 22 AMOS انجام شد. نتایج نشان داد که خلاقیت هیجانی قادر به تبیین 29 درصد از واریانس انگیزة پیشرفت و همچنین، متغیرهای خلاقیت هیجانی و انگیزة پیشرفت بهطور همزمان قادر به تبیین 43 درصد از واریانس یادگیری خودراهبر هستند. همچنین، انگیزة پیشرفت نقش میانجی معنیداری در رابطه بین خلاقیت هیجانی و یادگیری خودراهبر دارد (0/01>p). ازاینرو، ابراز هیجانات مثبت در قالب انگیزة پیشرفت باعث میشود افراد پیوندهای تازهای بین ایدهها ببینند، اطلاعات را سازمان داده و راهحلهای جدیدی را برای مشکل خلق کنند. لذا، خلاقیت ناشی از این نوع هیجانات، آمادگی فرد را برای درگیرشدن در فعالیتهای مختلف و یادگیری خودراهبر بهبود و ارتقاء میبخشد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of achievement motivation in the relationship between emotional creativity and self-directed learning. The present study was a correlation study using structural equation modeling. The statistical population of the present study included all eleventh grade male students in Khoy city numbering 5300 people. From the population a sample of 370 people were selected using the Slovin formula by stage cluster sampling and completed Emotional Creativity Inventory (ECI), Achievement Motivation Questionnaire (AMQ) and Self-Rating Scale of Self-Directed Learning (SDL). Data were analyzed by SPSS24 and AMOS22. The results of this study showed that emotional creativity was able to explain 29% of the variance of achievement motivation, and the variables of emotional creativity and achievement motivation can simultaneously explain 43% of the self-directed learning variance. Also, the achievement motivation has a significant mediator role in the relationship between emotional creativity and self-directed learning (p<0.01). Hence, expressing positive emotions in the form of an achievement motivation, it makes people see new links between ideas, organizes information and creates new solutions to the problem. Therefore, the creativity of this kind of emotion improves the person's readiness to engage in various activities and self-directed learning.
خلاصه ماشینی:
خلاقيت هيجاني و يادگيري خودراهبر: نقش واسطه اي انگيزه پيشرفت o Emotional Creativity and Self-Directed Learning: The Mediating Role of Achievement Motivation o حميد معاصر * دکتر حيدر علي زارعي * چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش واسطه اي انگيزه پيشرفت در رابطه بين خلاقيت هيجاني و يادگيري خودراهبر انجام شد.
کليدواژه ها: خلاقيت هيجاني ، يادگيري خودراهبر، انگيزه پيشرفت o دريافت مقاله : ١٣٩٧/١٠/٨ تصويب نهايي : ١٣٩٨/١/١٨ * گروه روانشناسي تربيتي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوي l مقدمه يکي از مهم ترين ويژگي محيط هاي يادگيري آمادگي آنها براي «يادگيري خودراهبر»١ (SDL)و مستقل است (سعيد، علي نژاد و گودرزي ، ١٣٩٤).
بررسي پيشينه پژوهش حاکي از آن است که مطالعات اندکي پيرامون «خلاقيت هيجاني»، «يادگيري خودراهبر» و «انگيزة پيشرفت » انجام شده و برآورد نقش واسطه اي انگيزه پيشرفت در رابطه بين خلاقيت هيجاني و يادگيري خودراهبر مي تواند دستاوردهاي مهمي داشته باشد.
با استفاده از آزمون کالموگروف اسميرنف (جدول ٢) نرمال بودن باقيمانده ها براي متغيرهاي وابسته يادگيري خودراهبر با توجه به متغيرهاي پيش بين مؤلفه هاي خلاقيت هيجاني و انگيزه پيشرفت بررسي شد که نتيجه نشان دهنده عدم تخطي از اين پيش فرض بود.
نتايج اين يافته در خصوص نبود رابطه معني دار بين خلاقيت هيجاني و يادگيري خودراهبر با يافته رضايي و همکاران (١٣٩٣) همسو و با يافته هاي عيسي زادگان و همکاران (١٣٩٠) و ذهبيون و احمدي (١٣٨٨) ناهمسو است .