چکیده:
امروزه گردشگری، یکی از منابع مهم درآمدزا و ازعوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و بعنوان گستردهترین صنعت خدماتی در جهان حایز اهمیت ویژهای است. گردشگری، ترکیبی پیچیده از فعالیتهای مختلف و از به هم پیوستن ویژگیهای محیطی، میزان توانمندی، کشش شهر در جذب بازدیدکنندگان و ارایه خدمات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت گردشگران از طرحهای سالم سازی سواحل استان گیلان و همچنین مقایسه میانگین رضایت گردشگران از طرحهای سالم سازی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است. اما به دلیل نبود آمار رسمی از تعداد گردشگران، با استفاده از روش آماری تعیین حجم نمونه که به جامعه آماری نیاز ندارد، ۳۲۴ نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. پایایی و اعتبار پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریبی برابر با ۹۶۱/۰ محاسبه شد که نشان از پایایی بالای گویههای پرسشنامه دارد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار Spss انجام شده است. از شاخصهای مرکزیت همانند فراوانی و درصد برای آمار توصیفی و از آزمون Tو تحلیل واریانس برای آمار استنباطی استفاده شده است. میانگین کل هر بعد را نشان میدهد که براساس آن بالاترین میزان رضایت از ۴بعد ارزیابی شده مربوط به ایمنی و امنیت (بهداشت روانی) با میانگین ۶۲۸/۳ و کمترین آن مربوط به پاکیزگی و بهداشت طرحهای سالم سازی سواحل با میانگین ۲۳۹/۳ است. سایر میانگینها به ترتیب از بیشترین به کمترین عبارتاز: امکانات خدماتی-رفاهی ۶۱۸/۳، بعد فرهنگی-اجتماعی ۵۰۲/۳و بعد رضایت مندی کلی از طرحهای سالم سازی سواحل ۴۹۷/۳ است. باتوجه به میانگین رضایتمندی هر ۴ طرح سالم سازی سواحل میتوان گفت رضایتمندی از آنها (طرح سالم سازی ساحل چاف چمخاله) در سطح پایین تری نسبت به سواحل دیگر قرار دارد. به این ترتیب، متولیان امر باید به توسعه بیشتر مقاصد برای جذب گردشگر بیشتر و اطمینان بخشی به گردشگران برای سفر دوباره و مجدد گردشگر و همچنین پیشنهاد سفر به این سواحل از طریق آنها به دیگران، توجه بیشتری داشته باشند
Today, tourism is one of the important sources of revenue and one of the factors influencing cultural exchanges between countries and is of particular importance as the world's largest service industry. Tourism is a complex combination of different activities and intertwining of environmental features, the amount of capacity, the attractiveness of the city to attract visitors and provide services. The purpose of this study was to investigate the tourists 'satisfaction with health plans in Guilan province and to compare the average of tourists' satisfaction with health plans. The research method is descriptive-analytical. The statistical population includes the coastal tourists of Guilan province, but due to the lack of official statistics of tourist number, 324 persons were selected as the sample size using statistical sampling method which does not require statistical population. Cronbach's alpha coefficient, which is 0.961, calculated the reliability and validity of the questionnaire, indicating high reliability of the questionnaire items. Data analysis was done by descriptive and inferential statistical methods in SPSS software. Centrality indices, such as frequency and percentage, were used as part of descriptive statistics. And this research considered t-test and analysis of variance as a section of inferential statistics. The total average of each phase, according to which the highest satisfaction, among the four evaluated dimensions, was related to safety andsecurity which its average is 3.628 and the cleanliness and health was the lowest level with an average of 3.239. Other means, respectively, are Service-Welfare with 3.618 average, Cultural-Social Dimension with the 3.502 average, and Satisfaction plans with 3.497 average. According to the mean of contentment of all 4 coastal sanitation schemes, their satisfaction (Chaf Chamaleh beach sanitation plan) is at a lower level than other beaches. So, caretakers should pay more attention to develop more destinations, attract more tourists and reassure tourists to travel again and offer others to visit these beaches