چکیده:
به طور کلی قراردادهای آنلاین، یا از طریق مبادله ایمیل با طرف مقابل و یا با پر کردن فرم مشخصی در وبسایت توسط یک طرف انجام میگیرند. در ضمن ممکن است قراردادهای آنلاین با ارایه مفاد قرارداد به یک طرف و سپس درخواست کلیک بر روی کلمات “من موافقم” یا چیزی شبیه به آن، توسط خواهان انجام گیرد. بیشتر اوقات، قراردادهایی که به صورت آنلاین منعقد میشوند، توسط طرفین به امضا نمیرسند اما هر یک از طرفین قادرند یک نسخه از قرارداد را چاپ کنند. شایان ذکر است که برخی از کسب و کارهای اینترنتی اجازه میدهند امضاهای رمزدار مابین طرفینِ قرارداد مبادله شوند. از این رو، انعقاد قراردادهای اینترنتی، جلوهای از نوآوری واقعی در عرصه قراردادهای حقوق سنتی است. امروزه، قراردادهای مصرف کننده، نقطه مشترک تقابل میان قابلیت سنتی تعادل قراردادی بین طرفین و ضرورت نظارت جامع تر نسبت به تعادل قراردادی است. از این رو، مذاکره الکترونیکی، ضرورت حمایت بیشتر از مصرف کننده را ایجاب می کند.
خلاصه ماشینی:
2- Declaration of Acceptance Theory 3- Dispatch of Acceptance Theory 4 - Reception of Acceptance Theory 5- Notice of Acceptance Theory بنابراين ، قانون محل اقامت ارسال کنندة قبولي بر تعهـدات ناشـي از قـرارداد حـاکم است ، مگر اينکه يک طرف قرارداد، مصرف کننده باشد و قانون محلّ انعقـاد، حمايتهـاي کمتري از قانون تجارت الکترونيکي ايران از وي به عمل آورد (ماده ٤٥ قـانون تجـارت الکترونيکي) در اين صورت قانون ايران بـر قـرارداد الکترونيکـي حـاکم اسـت .
در مقايسه قواعد پـيش گفتـه بـا ماده ٢٠ قانون اعتماد سازي در اقتصـاد ديجيتـالي فرانسـه سـال ٢٠٠٤ بايـد گفـت ؛ در حقوق فرانسه نه تنها قابل شناسايي بودن تبيلغ کننده ضرورت دارد بلکـه بايـد تصـريح شود آنچه از ديد کاربر اينترنت ميگذرد تبليغ اسـت بـه نحـوي کـه هـيچ ترديـدي در مقاصد تجاري تبليغ کننده (تاجر) باقي نگذارد.
بـه موجـب راه حل اول که به (opt-in) مشهور است و در مـاده ٢٢ قـانون اعتمـاد سـازي در اقتصـاد ديجيتالي فرانسه سال ٢٠٠٤ به صراحت ذکر شده ، کسب رضايت قبلي کاربر يا شـخص موضوع تبليغات براي ارسال پيام هاي تبليغاتي ضرورت دارد و اين رضايت بايد از قبل تحصيل شده باشد.
(زر کلام ، ١٣٩٣: ٥٩) ٣-٢شناسايي تبليغات در فرانسه ماده ٢٠ قانون اعتماد سازي در اقتصاد ديجيتالي سال ٢٠٠٤ بيانگر يک اصـل اسـت : «هر گونه تبليغات ، صرف نظـر از شـکل آن چنانچـه از طريـق خـدمات ارتبـاطي- کـه مخاطب آن عموم مردم بر روي خط است - قابل دسترسي باشد بايد به همين عنوان بـه روشني شناخته شود.