چکیده:
در این پژوهش شعر این دو شاعر در مبحث ادبیات اعتراض مورد تجزیه و تحلیل و شباهتها و تفاوتهای مفهومی و کلامی آنان مورد بررسی تطبیقی قرار میگیرد. موضوعاتی که به صورت تمثیلی در شعر سید حسن حسینی شامل مسائل اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی میشود. از قبیل فراموشی آرمانهای انقلاب، کمرنگ شدن ارزشهای انسانی و معنوی و اعتراض به خود از نمونههای موضوعات نمادین اعتراضی وی هستند. شیوۀ بیان اعتراض در اشعار حسینی بیشتر طنز، سوگسروده، مدح و حسرت است. موضوعات تمثیلی مورد اعتراض در اشعار محمود درویش، اعتراض به دشمن غاصب، فراموشی گذشته و سکوت و سکون مردم جهان و خود اعراب نسبت به مسئلۀ فلسطین است. در آثار محمود درویش همۀ اعتراضها حول محور وطن شکل میگیرد. شیوۀ بیان وی در سرودههای نمادین اعتراضیاش، تهدید، پرسش، سوگسروده و حسرت است. حسینی و درویش هر دو شاعر اجتماع خود و دردهای مشترک ملی هستند، اگر چه درویش به دلیل وابستگی نژادی به اعراب، اجتماع بزرگتری را در سرودههایش مدنظر دارد.
The hyrics of these protest poet topic was studied literature and conceptual similarities and differences in their statement of a comparative study was lssuesthat are symbolic and symbolism in poetry is social and cultural Seyyed Hassan Hosseini including ethical issues.fogetting the revolutionary ideals fade human and spiritual values objected to his protests are examples of iconic themes. Style protest Hosseini more humor in the lyrics sung the praises of grief and regret.lconic themes in the poetry of mahmouddarwish protested against the enemy occupying arab world and its people forget the past and the silence and stillness of the issue of Palestine.in the work of mahmouddarwish all protests around the country formed. Style symbolic poems of darwish expressed his protest threat grief written questions reget.hosseini and his social poet darwish both national joint pain dervish although the arabs because of ethnic affiliation in his compositions the larger community plans.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي تمثيل در اشعار محمود درويش و سيد حسن حسيني * ليلا رنجبر١ دانشجوي کارشناسي ارشد گروه زبان و ادبيات فارسي ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامي ، آزادشهر، ايران ماندانا عليمي ٢ استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامي ، آزادشهر، ايران چکيده : در اين پژوهش شعر اين دو شاعر در مبحث ادبيات اعتراض مورد تجزيه و تحليل و شباهت ها و تفاوت هاي مفهومي و کلامي آنان مورد بررسي تطبيقي قرار مي گيرد.
با اين حال ، آثار خوبي در رابطه با ادبيات دفاع مقدس و ادبيات پايداري فلسطين تا به امروز چاپ شده است که در لابـلاي آن مي توان نکاتي در مورد موسي (١٣٨١)، از سرود باران تا مزاميـر گـل سـرخ (پيشـگامان شـعر امروز عرب ) چاپ اول ، تهران : سخن نام برد.
(همان ، ١٣٨٦: ٤٦-٤٥) تملق و چاپلوسي به عنوان تمثيلي از اعتراض ارزش هاي انقلابي چون حقيقت گويي و عيب برشمردن بزرگان ، صاحب منصبان ، مديران و نخبگان اجتماعي اعم از هنرمند و سياست مدار براي بهتر شدن و اصلاح جامعه در اين دوره تبديل به تملق و چاپلوسي شده حسيني نيز با توجه به خصوصيات اخلاقي خود، اين نوع رفتار را حتي اگر در حق خود او باشد، برنمي تابد و آن را به شدت مورد انتقاد قرار مي دهد.
سيد حسن حسيني و محمود درويش که دو چهرة شناخته شده و شاخص ادبيات پايداري ايران و فلسطين هستند، با سروده هاي خود به گسترش مفاهيم و موضوعات تمثيلي شعر اعتراض کمک کردند.