چکیده:
رسانههای اجتماعی- ارتباطی نوین دریچههای تازهای را بر زندگی شخصی و اجتماعی کنشگران اجتماعی گشودهاند. این رسانهها جدای از این که موجبات ارتباط آسان کاربران را در گسترههای وسیع زمان و مکانی با کمترین محدودیت فراهم میکنند، آنها را با ارزشها، باورها و سبکهای جدیدی از زندگی آشنا میسازند و امکان بروز جلوههای متنوعی از هویت شخصی را که شاید در عرصههای واقعی زندگی اجتماعی، مجال بروز نیابد، فراهم میآورند. از این رو دنیای مجازی فضای مناسبی برای بررسی و کشف هویتهای کاربران آن است. در همین راستا توجه به ماهیتهای نمادینی همچون تصاویر پروفایلهای کاربری میتواند به مثابه ابزاری برای بازنمود هویت، باورها و ارزشهای افراد تلقی شود. مطالعه حاضر با هدف کشف و بازنمایی تیپهای هویتپردازی کاربران شبکه اجتماعی- ارتباطی تلگرام، به تحلیل و سنخشناسی تصاویر پروفایلهای ایشان مبتنی بر روش نشانهشناسی اجتماعی تصویر پرداختهاست. بر پایهی یافتههای حاصل که در برگیرنده تحلیل بیش از 600 تصویر بوده است، هفت تیپ هویتی شامل هویتهای طبیعتگرا، عاطفهمدار، فردمحور، جمعنگر، واقعیتگرا، تخیلبرانگیز، معنویتگرا صورتبندی شد. هر کدام از تیپهای مذکور هویتی، بازنمایی ویژهای به لحاظ معنایی، ترکیبی و تعاملی دارند که به کاربران امکان انعطاف و قدرت مانور قابل توجهی در تصویرسازی خودِ مطلوب انگاشتهشدهشان در فضای مجازی دادهاست.
The social media has opened up new communication channels on Individual and social aspects of social actors' lives. Apart from providing easy communication between users in a wide range of time and space with the least constraints, these media provide them with new values, beliefs and styles of life, and the possibility of various manifestations of personal identity Which may not be possible in real areas of social life. Hence, the virtual world is a good place to explore and discover the identities of its users. In this regard, attention to symbolic nature, such as images of user profiles, can be considered as a means of representing the identities, beliefs, and values of individuals. The purpose of this study was to identify and represent the identities of telegram's users. For this purpose, the images of their profiles have been analyzed and typified by the method of social semiotics of image. Based on the findings, which included the analysis of more than 600 images, seven identity types were composed of nature-oriented identities, affective-oriented, individualistic, compilative, fact-oriented, imaginative, spiritualist oriented. Each of these identities has a semantic, interactive and combined representation, giving users the flexibility and power of maneuvering in their optimal self-portrayal in cyberspace.
خلاصه ماشینی:
هدف اين تحقيق کشف تيپ هاي هويتي کاربران شبکۀ اجتماعي تلگرام از طريق واکاوي تصاوير نمايش داده شده در پروفايل آنان با رويکرد نشانه شناسي تصوير است .
بر اين اساس ، سؤالات پژوهش به قرار ذيل قابل طرح است : تصاوير نمايش داده شده در پروفايل هاي تلگرامي کاربران ، بازنماياننده چه تيپ هويت هايي است ؟ هر تيپ هويتي به لحاظ معنايي، ترکيبي و تعاملي چه بازنمايياي ارائه ميدهد؟ پيشينه دسته اي از تحقيقات ، نقش تلگرام را به عنوان عرصۀ تاثيرگذار مجازي در رويدادهاي سياسي و اجتماعي بررسي کرده اند/ اين تحقيقات نشان دادند که ظرفيت هاي اين شبکه نسبت به رسانه هاي دولتي و سنتي، در جذب مخاطبان بيشتر بوده است .
افزايش سطح فردگرايي در نسل جوان ، افزايش روابط با غيرهمجنس در فضاي مجازي، افزايش روابط عاطفي و معاشرت هاي اجتماعي، ارتقاي سطح ارتباطات ميان فردي و در نهايت عرضۀ هويت خود توسط کاربران با استفاده از نوع لباس ، پوشاک مصرفي، آرايش ، ظاهر بدن و ابزار آلات رسانه اي و فرهنگي در شبکه هاي اجتماعي نظير تلگرام و فيسبوک، از ديگر تحولاتي است که به واسطۀ حضور افراد در اين فضا، ايجاد شده است (فرامرزياني، هاشمي و فرهنگي، ١٣٩٥)، به عبارت ديگر، گسترش فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي، امروزه تغييرات عمده اي در ارزش ها و نگرش ها و شيوه هاي زندگي افراد ايجاد کرده و باعث تغييرات هويتي عمده اي در آنان شده است (طالبي و عيوضي، ١٣٩٢).