چکیده:
فضاهای شهری نقش و تاثیر مهمی در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی شهروندان به عنوان رکن اصلی پایداری اجتماعی دارند. اما با توجه به اینکه نیازهای انسان در زمانها و مکانهای گوناگون متغیر بوده و هر فضا از پیچیدگی و عوامل تاثیرگذار متعددی برخوردار است، تطابق فضای شهری با این نیازها، پیچیده و دشوار میباشد؛ بنابراین یک گام اساسی در جهت درک نیازها و رفع موانع و مشکلات موجود در فضا به منظور تحقق پایداری اجتماعی، رفتارشناسی استفاده کنندگان در فضای شهری است. در این راستا، پژوهش حاضر به مطالعه رفتاری شهروندان در محور تجاری ساغریسازان شهر رشت، که از محورهای تجاری- تاریخیِ تنزل یافته به لحاظ کیفیت زندگی همگانی میباشد، پرداخته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و بهرهگیری از تکنیک نقشهبرداری رفتاری، در طی یک هفته همراه با عکسبرداری، شمارش و یادداشت روزانه وقایع در ساعات گوناگون روز، انجام شده و نتایج آن، در قالب نقشههای گوناگون رفتاری ارائه شده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد که پایداری اجتماعی در محدوده، تحت تاثیر تسلط حرکت سواره و فرسودگی بافت قرار گرفته و فضا نتوانسته پاسخگویی مناسبی به نیازهای معاصر کاربران خود، علیرغم برخورداری از سرمایههای اجتماعی و کالبدی، ارائه نماید. لذا میباید سیاستهای اجرایی اولویتداری نظیر بازآفرینی عملکردی محور با محوریت عناصر ارزشمند تاریخی و جاذب جمعیت (مخصوصاً بازار ساغریسازان)، ساماندهی پاتوقها و قرارگاههای رفتاری غیر سازمان یافته، کاهش موانع متحرک و ثابت موجود در فضا و افزایش فضای حرکتی ایمن و راحت برای افراد پیاده، جهت بهبود کیفیت رفتار و فعالیت همگانی اعمال گردد.
Urban spaces have an important role in in order to meet the material and spiritual needs of citizens as the main pillar of social sustainability. But given that human needs vary in different times and places, and each space has complexity and influential factors, it is complicated and difficult to adapt urban space to these needs. Therefore, a basic step in understanding the needs and removing barriers and problems in space is to realize social sustainability, the ethos of users in urban space. In this regard, the present study is aimed at studying the behavior of citizens in the business axis of the city of Rasht, which is descended from the commercial-historical axis in terms of the life quality of the community. This research was carried out with a qualitative approach and the use of behavioral mapping techniques during one week with photographing, counting and daily notes of events in different hours of the day. Findings of the research show that social sustainability has been affected by the domination of creeping motion and burnout, and the space has not responded to the needs of contemporary users, despite the availability of social and physical capital. Therefore, priority management policies, such as functional-based regeneration, focusing on valuable historical and attracting elements of the population, organizing unorganized hangouts and behavioral stations, reducing the moving and fixed obstacles in space And increase the safe and comfortable space for pedestrians to improve the quality of behavior and public activity.