چکیده:
سازههای قوسیشکل بهویژه تاقها، بهعنوان یکی از پرکاربردترین عناصر سازهای در معماری سنتی، از اهمیت ویژهای در منظر سکونتگاههای تاریخی برخوردارند. این در حالی است که بیشتر پژوهشهای انجامشده در این حوزه به مباحث تاریخی و فنی اختصاصیافته و کارکردهای بصری این عنصر در ورای نقش سازهای آن پنهان مانده است. غفلت از کارکرد فراسازهای عناصر تاقی، سبب گردیده تا با ابداع شیوههای نوین ساخت و از دست رفتن نقش سازهای این احجام، کارکردهای بصری این عناصر در منظر شهری، علیرغم نقش بارز هویتی به فراموشی سپرده شود. در این نوشتار تلاش میشود با دریافت و تبیین نحوهی کارکرد سازههای تاقی در ساماندهی منظر میدانهای شهری طراحیشدهی تاریخی، راهکارهایی متناسب با نیازهای معاصر برای طراحی و ساماندهی میدانها ارائه شود. روند این پژوهش با مطالعات کتابخانهای شروع گردید؛ و با برداشت نمونهها از طریق مطالعات میدانی ادامه یافت. در این راستا ابتدا میادین هشتگانهی موردمطالعه بر اساس نوع کارکرد سازههای تاقی در جدارهی آنها به سه گونهی دارای «رواق»، «حجره و حجره تاقنما» و «تاقنما» تقسیم شدند. سپس نقش این عناصر در پوشش جدارهها در دو راستای عمودی و افقی و در دو مقیاس خرد و کلان، بررسی و تحلیل شد. در مقیاس خرد نحوهی ایجاد ریتم، اتصال جدارهها به ابنیهی پیرامونی و سردرب میدان و اتصال جدارهها با یکدیگر در بدنهی میدانها بررسی گردید. نتایج تحقیق مبین بهرهگیری از سه شیوهی مبتنی بر «تاق کامل»، «ابنیه و ورودیها» و «ترکیب تاق کامل با نیمتاق» جهت ایجاد ریتم در جدارهها است. بهرهگیری از «ترکیب تاق کامل با نیمتاق» در جدارهی میادین، علاوه بر ایجاد ریتم، برای اتصال جدارهی میدان به ابنیهی پیرامون نیز استفادهشده است. تحلیلهای صورت گرفته همچنین چهار شیوهی بهکاررفته در پیوند جدارههای میدانها با یکدیگر شامل «تاق کامل»، «نیمتاق»، «مورب با زاویه 45 درجه» و «بدون ارتباط» را آشکار میکند. در ادامه نحوهی استقرار دو اشکوب میدان بر روی یکدیگر در راستای عمودی، موردمطالعه قرار گرفت. در اینجا با بررسی ساختار کلی طبقهی فوقانی به ریشهیابی ایجاد راهروی بیرونی در طبقهی اول میدانها بهعنوان عرصهای برای دسترسی و نظارهی میانهی میدان پرداختهشده است. سپس با بررسی نقش عناصر تاقی در مقیاس کلیت میدان، الگویی سهگانه از نحوهی ترکیب این عناصر در جدارهها شامل «خلق محصوریت»، «زمینهسازی جهت تأکید بصری» و «تأکید بصری» احصا و بهعنوان نتیجهی دیگر این پژوهش ارائه گردید. درنهایت با توجه به اینکه تزیینات یکی از شاخصههای مهم معماری ایرانی-اسلامی است؛ شیوههای مختلف تزئین شامل «آجرکاری»، «کاربندی»، «کاشیکاری»، «نقاشی دیواری» و «ستون» و محل کاربست آنها بر سطح سازههای تاقی احصا؛ و جهت تبیین پیشینهای محکم جهت بهسازی و طراحیهای معاصر بهعنوان رهیافت دیگری از این پژوهش معرفی شد.
Arched structures, especially vaults, as one of the most widely used structural elements in traditional architecture, are of particular importance in the perspective of historical settlements. However, most of the research in this field has been devoted to historical and technical issues and so the visual functions of this element has been stayed hidden behind the role of its structure. This paper tries to understand and explain the role of vault structures in organizing the landscape of historical urban Squares, to provide solutions appropriate to contemporary needs for designing and organizing squares. The process of this research began with library studies and continued with the sampling through field studies. In this regard, first, the eight squares chosen as case studies were divided into three types based on the type of function of vault structures in their facade: «portico», «room and bulkhead» and «bulkhead». Then, the role of these elements in covering the facades in both vertical and horizontal directions in both micro and macro scales was analyzed. The examined issues at the micro-scale include: how the rhythm was created, the connection of the walls to the surrounding buildings and the entrance of the square, and the connection of the walls to each other in the body of the square. The results of the research indicate the use of three methods based on «complete vault», «buildings and entrances» and «combination of complete vault with half- vault « in order to create rhythm in the facades. In addition to creating rhythm, « combination of complete vault with half- vault» has also been used to connect the facades of the square to the surrounding buildings. Analyzes also reveal four methods used to link the facades of squares with each other, including « complete vault «, « half- vault», «diagonal with a 45 degree angle» and «disconnected». Then, how to place two stories of the square on top of each other in a vertical direction was studied. Here, by examining the general structure of the upper floor, the roots of the creation of the outer corridor on the first floor of the squares are discussed as an arena for access and observing the center of the square. Then as a result of studying the role of vault elements on the scale of whole square, we found a triple pattern for the composition of these elements in the facade: «creation of confinement», «building a foundation for visual emphasis» and «visual emphasis». Finally, due to the fact that decorations are one of the important features of Iranian-Islamic architecture, various methods of decoration, including «brickwork», «karbandi», «tiling», «mural» and «column» and their position on the surface of vault structures are analyzed and introduced to explain the robust background for contemporary improvement and design.