چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایة هشتم براساس انطباق آن با دیدگاه ریاضیات واقعیتمدار، انجام گرفت. پژوهش از نظر روش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تحلیل محتوای کمّی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، متن کتاب ریاضی پایة هشتم بود که کل محتوای کتاب یادشده تحلیل شد. بنابراین، سرشماری انجام گرفت. ابزار پژوهش، فرمهای تحلیل محتوای محققساخته بود. بهمنظور اعتباریابی و بررسی روایی صوری و محتوایی ابزار، نظرها و دیدگاههای صاحبنظران و خبرگان بهکار گرفته شد. همچنین، برای بررسی اعتبار نتایج، ضریب توافق 81 درصد از فرمول پایایی ویلیام اسکات به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد در کتاب ریاضی پایة هشتم، کمتر از مسائل زمینهمدار استفاده شده و محتوای کتاب در تطابق با اصول ریاضیات واقعیتمدار چندان موفق نبوده است. بهکارگیری مسائل زمینهمدار در کتاب درسی، موجب درک بهتر دانشآموزان از مفاهیم ریاضی خواهد شد و میتواند نقطة شروع مناسبی برای تدریس موضوعات ریاضی باشد.
This study was conducted to evaluate the content of 8th grade mathematics textbook on the basis of its compliance with the perspective of mathematics content analysis. The statistical community is 8th grade mathematics textbook. In this study, the entire content of 8th grade mathematics textbook has been analyzed. The research instrument was the researcher-made content analysis form. In order to face and content validity and validation instrument for the study, the opinions and viewpoints of experts were used. As well as to the validity of the results, agreed formula coefficient of reliability William Scott is 81%. The findings of this research show that 8th grade mathematics textbook is less of the stuff the field circuit used in conformity with the principles of content and math has never been so successful the reality circuit.
خلاصه ماشینی:
Yuanita, Zulnaidi& Zakaria 2.
در ايران ، پژوهش هايي در ارتباط با ميزان تأثيرپذيري کتاب هاي درسي رياضي از ديدگاه آموزش رياضيات واقعيت مدار، انجام گرفته است که ميتوان به دو پژوهش در اين زمينه اشاره کرد.
نخست ، غلام آزاد (١٣٩٣) در پژوهشي، ضمن معرفي ديدگاه آموزش رياضيات واقعيت مدار و بررسي سند برنامۀ درسي ملي جمهوري اسلامي ايران از نظر همسويي آن با اين رويکرد، کتاب رياضي سال اول دبيرستان را از نظر ميزان واقعيبودن زمينه هاي به کاررفته در اين کتاب ، بررسي کرد.
Fauzan, Armiati & Ceria 3.
پرسش پژوهش : بخش هاي مختلف کتاب رياضي پايۀ هشتم ، تا چه ميزان همسو با ويژگيهاي رياضيات واقعيت مدار است ؟ نتايج تحليل کتاب براساس ديدگاه رياضيات واقعيت مدار، در جدول هاي ١ تا ٥ و همچنين ، شکل هاي ٧ تا ٩، نشان داده شده است .
در ساير بخش هاي کتاب نيز همان طور که در جدول هاي ١ تا ٥ بيان شد، مشاهده ميشود شرط مرتبط با مسائل جامعه بودن و متصل به واقعيت بودن چندان مورد توجه قرار نگرفته است و تنها شرط نزديک دانش آموز ماندن در حد مطلوبي محقق شده است .
نتايج پژوهش حاضر نشان ميدهد با وجود اينکه يکي از اهداف آموزش رياضي آماده کردن دانش آموزان براي زندگي اجتماعي مطلوب تر است و اين مسئله در کتاب راهنماي معلم و برنامۀ درسي رياضي بيان شده ، و بر آن تأکيد شده است ، کتاب رياضي پايۀ هشتم عملکرد مطلوبي در به کارگيري مسائل مرتبط با جامعه و مسائل زمينه مدار ندارد و اين مسئله ضعفي شايان توجه به نظر ميرسد.