چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر مقایسه میانگین مصرف آب مشترکین پر مصرف خانگی قبل و بعد از ارائه برنامههای رسانهای روشهای صرفهجویی در آب در شهر سقز است. جامعه آماری کلیه مشترکین پر مصرف با کاربری خانگی هستند که به چهار گروه تقسیم گردید. در خلال سه دوره 45 روزه به نمونهها برنامههای رسانهای آموزش روشهای صرفهجویی در آب در 4 قالب متفاوت از قبیل بروشور و برنامههای کتبی، فیلم، کارتون و انیمیشن ارائه گردید. نوع روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و طرح تحقیق نیمه آزمایشی میباشد. همچنین تحقیق به صورت طولی و از نوع مطالعات روند است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و برای جمعآوری دادهها از بانک اطلاعاتی سامانه آب بهای امور آب و فاضلاب شهری سقز استفاده گردیده و تغییرات مصرف سالهای 1395 و 1396 نسبت به تغییرات مصرف سالهای 1394 و 1395 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون مقایسه میانگین T وابسته مشخص شد که رابطه معناداری بین آموزش رسانهای روشهای صرفهجویی در آب و تغییر در میزان مصرف آب مشترکین پر مصرف وجود دارد. همچنین با استفاده از همین آزمون تفاوت میانگین در بین هر یک از گروهها بررسی شد که مشخص گردید کاهش مصرف در تمام گروهها مشهود است، اما از نظر معناداری مصرف آب گروهی که تمام برنامههای رسانهای را دریافت کردهاند بیشتر از سایر گروهها کاهش یافته است.
The present research aims to study the relationship between mediaeducation of saving water consumption and changes in the amount ofwater consumed by high-consumption subscribers in Saqqez city. Thestatistical population of the present study includes all high-consumptionsubscribers using water at home in Saqqez. The samples were selectedpurposefully in the first stage. They were then randomly divided into fourgroups. The groups were provided during the 45-days with brochures,and written programs, films, animation.The method of the present study is based upon a practical purpose andthe research design of the library methods, and for data collection thewater rate system database of Saqqez Urban Water and Company isapplied. The consumption changes on 2016 and 2017 were analyzed incomparison to consumption changes on 2015 and 2016. By usingdependent sample t–test, it was found out that, there is a significantrelationship between media education of saving water consumption andchanges in the amount of water consumed by high-consumptionsubscribers in Saqqez. Moreover, by using this Test, the mean differencewas studied for each of the groups, and it was discovered that the waterconsumption of the group receiving all of the programs reduced to alarger extent than other groups.
خلاصه ماشینی:
هم چنين با استفاده از همين آزمون تفاوت ميانگين در بين هر يک از گروه ها بررسي شد که مشخص گرديد کاهش مصرف در تمام گروه ها مشهود است ، اما از نظر معناداري مصرف آب گروهي که تمام برنامه هاي رسانه اي را دريافت کرده اند بيشتر از ساير گـروه هـا کاهش يافته است .
سوال اصلي پژوهش حاضر اين است که آيا تفاوت معناداري در ميانگين مصرف آب مشترکين پر مصرف خانگي قبل و بعد از ارائه برنامه هاي رسانه اي روش هاي صرفه جويي وجود دارد؟ اهداف تحقيق هدف اصلي مقايسه ميانگين مصرف آب مشترکين پر مصرف خانگي قبـل و بعـد از ارائـه برنامـه هـاي رسـانه اي روش هاي صرفه جويي در آب .
هم چنين با مشاهده ميزان تفاوت ميانگين مصرف دوره دوم مشخص ميشود که در سال ٩٦ که مشترکين انواع آموزش هاي رسانه اي روش هاي صرفه جويي در آب را دريافت نمودند به ميزان (٣/٧٣) متر مکعب کاهش مصرف را تجربه کرده اند.
يعني مصرف اين مشترکين که در سال ٩٦ بروشور و برنامه هاي کتبي آموزش روش هاي صرفه جويي درآب دريافت کردند در مقايسه با دوره اول به ميزان (١/٣) کاهش پيدا کرده است .
اين در حالي است که تفاوت ميانگين دوره دوم که مشترکين آموزش هاي رسانه اي روش هاي صرفه - جويي در آب در قالب کارتون و انيميشن دريافت کردند (٤/٠٦-) بوده است .
با استفاده از آزمـون مقايسه ميانگين (T وابسته ) مشخص شد که رابطه معناداري بين آموزش رسانه اي روش هاي صرفه جويي در آب و تغيير در ميزان مصرف آب مشترکين پر مصرف وجود دارد.