چکیده:
Selective adaptation describes the process by which international legal rules are
contextualized to local conditions. The institutional and cultural contexts for selective
adaptation involve a process by which non-local institutional practices and organizational
forms are mediated by local norms. This process can be illustrated by reference to the
local implementation of international human rights regimes.
Selective adaptation is made possible by ways in which governments, elites, and
other interpretive communities express their own normative preferences in the course
of interpretation and application of practice rules. Selective adaptation depends on a
number of factors, including perception, complementarity, and legitimacy. Perception
influences understanding about foreign and local norms and practices. Originally a
principle of nuclear physics, complementarity describes a circumstance by which
apparently contradictory phenomena can be combined in ways that preserve essential
characteristics of each component and yet allow for them to operate together in a
mutually reinforcing and effective manner. Legitimacy concerns the extent to which
members of local communities support the purposes and consequences of selective
adaptation. These three factors exercise a powerful influence on local compliance with
international human rights regimes, as local interpretive communities endeavor to
harmonize international rules with local norms.
This paper will apply selective adaptation paradigm to performance of international human
rights obligations such as the right to development. The paper draws on documentary and
field research in China and Asia during 2002-2004. Supported by a Major Collaborative
Research Initiatives project funded by the Social Sciences and Humanities Research
Council of Canada, the paper will suggest how selective adaptation affects the dynamics
of the right to development, and how compliance with international human rights rules
remains contextualized to local legal and political culture
سازگاری منتخب/انتخابی روند تطبیق قوانین بینالمللی حقوقی با شرایط محلی را توصیف میکند. زمینههای نهادی و فرهنگی برای سازگاری انتخابی شامل روندی هستند که طی آن رویههای نهادی و ساختارهای سازمانی غیر محلی با هنجارهای محلی مورد استفاده قرار میگیرند. این روند را میتوان با استناد به اجرای محلی رژیمهای بینالمللی حقوق بشر نشان داد. سازگاری انتخابی با روشهایی امکان پذیر میشود که دولتها، نخبگان و دیگر جوامع تفسیری ترجیحات هنجاری خود را در جریان تفسیر و به کارگیری قوانین عملی بیان کنند. سازگاری انتخابی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ادراک، مکمل بودن و مشروعیت. ادراک بر فهم هنجارها و رویههای خارجی و محلی تأثیر میگذارد. در واقع یک اصل فیزیک هستهای، شرایطی را که به وسیله آن میتوان پدیدههای ظاهرا متناقض را به روشهایی ترکیب کرد که خصوصیات اساسی هر مؤلفه حفظ شود و در عین حال این امکان را برای آنها فراهم سازد که با هم به شکلی تقویت کننده و مؤثر همکاری کنند را به صورت کامل توصیف میکند. مشروعیت به میزان حمایت اعضای جامعه محلی از اهداف و پیامدهای سازگاری انتخابی بستگی دارد. از آنجایی که جوامع تفسیری محلی تلاش میکنند تا قوانین بینالمللی را با هنجارهای محلی هماهنگ کنند، این سه عامل تأثیر به سزایی در پیروی نهادهای محلی از رژیمهای بینالمللی حقوق بشر دارند. در این مقاله الگوی سازگاری انتخابی بر عملکرد تعهدات بینالمللی حقوق بشر مانند حق بر توسعه اعمال خواهد شد و نشان میدهد که چگونه سازگاری انتخابی بر پویایی حق بر توسعه تأثیر میگذارد و همچنین چگونه پیروی از قوانین بینالمللی حقوق بشر میتواند متناسب با فرهنگ حقوقی و سیاسی محلی باشد.
خلاصه ماشینی:
Supported by a Major Collaborative Research Initiatives project funded by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, the paper will suggest how selective adaptation affects the dynamics of the right to development, and how compliance with international human rights rules remains contextualized to local legal and political culture.
Introduction We have examined previously the role of institutional capacity and selective adaptation in the interaction between international rule regimes on trade and human rights and local norms and practices, in the context of globalization.
This paper will examine the potential application of selective adaptation and institutional capacity to understanding of international human rights norms and practices.
The Bangkok Declaration suggested that state governments should be free to give development goals priority over other human rights policies, which themselves could be limited by local cultural and historical conditions.
Thus, in response to claims that international aid should be tied to the human rights records of recipient counties, the General Counsel of the World Bank has argued that the Bank's charter mandates an effort to promote economic development and the raising of living standards, without direct attention to political questions.
Reflecting their conclusions about the economic bases for development, some states have subordinated the enforcement of human rights norms in social, economic, and political relations to policy goals of economic development.
5. Conclusion Enforcement of international human rights norms depends on the capacity of local political and legal institutions.