چکیده:
در این پژوهش، مدلسازی یک مسئله واقعی و کاربردی از سیستم توزیع و پخش یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو انجام میشود. شرکت قفلیران که یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه ساخت قطعات برای خودروسازان و بازار خردهفروشی است، محصولات مختلفی را تولید کرده و سعی دارد تا با کمترین هزینه در سیستم توزیع خود، بیشترین رضایتمندی مشتری را در تحویل بهموقع کالا به دست آورد. در این پژوهش مدلی از مسیریابی وسیله نقلیه ارائه میشود که در آن پنجره زمانی و تقاضای چندمحصولی مشتریان، در حالت عدم قطعیت و بهصورت فازی در نظر گرفتهشده است. درواقع هر مشتری پنجره زمانی جهت دریافت سفارشها بهصورت ذوزنقهای دارد که در آن رضایتمندی مشتری در بهترین حالت، (1) بوده و در قبل و بعدازآن، میزان رضایتمندی مشتری کاهش مییابد. در تابع هدف کمینهسازی مسافت طی شده و بیشینهسازی رضایتمندی مشتری مدنظر است. مدل ارائهشده در این پژوهش، توسط نرمافزار گمز حلشده و نتایج نسبت به عملکرد جاری شرکت، بهبود بسیار مناسبی را نشان داد.
In this research, a real and practical problem of the distribution system of a car parts manufacturer is modeled. Qafliran Company, which is one of the leading manufacturers in the field of parts manufacturing for automakers and retail market, has produced various products and tries to get the highest customer satisfaction in timely delivery at the lowest cost in its distribution system. In this research, a model of vehicle routing is presented in which the time window and the multi-product demand of customers are considered in fuzzy mode. Each customer has a trapezoidal time window to receive orders in which customer satisfaction is at best 1 and decreases before and after of expected time of the customer. The objective function is to minimize the distance traveled by vehicles and maximize customer satisfaction. The proposed model was solved by GAMS software and the results showed a very good improvement compared to the current company performance.