چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت شاخص آموزشی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه میباشد. از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی میباشد. جامعه آماری آن 14 شهرستان استان کرمانشاه با تاکید بر منطقه اورامانات میباشد در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش از 25 متغیر بخش آموزشی استفاده شده است که اطلاعات لازم در این زمینه از سالنامه آماری سال 1395 استان کرمانشاه گرفته شده است. تکنیک آنتروپی شانون جهت تعیین ضریب اهمیت شاخصها، مدلARAS به منظور سنجش میزان برخورداری شهرستانهای استان کرمانشاه و نرمافزار SPSS (آزمون همبستگی پیرسون) برای بررسی رابطه بین نرخ شهرنشینی با توسعهیافتگی شهرستانها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ضریب توسعه شاخص آموزشی در شهرستانهای استان کرمانشاه (1) تا (6720/0) میباشد به طوری که شهرستان هرسین با (1) تنها شهرستان توسعهیافته (14/7 درصد) میباشد و سیزده شهرستان دیگر یعنی پاوه، قصرشیرین، روانسر، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، کنگاور، کرمانشاه، دالاهو، سرپلذهاب، جوانرود، صحنه، سنقر و نهایتا ثلاثباباجانی با (6720/0) به ترتیب در رتبههای دوم تا چهاردهم و نیمه توسعهیافته (86/92 درصد) میباشند. وضعیت توسعه شهرستانهای منطقه اورامانات بدین صورت میباشد شهرستان پاوه با (7967/0) در رتبه دوم، شهرستان روانسر با (7355/0)، در رتبه چهارم، شهرستان جوانرود با (7126/0) در رتبه یازدهم و شهرستان ثلاثباباجانی با (6720/0) در رتبه چهاردهم میباشد. بین نرخ شهرنشینی و وضعیت توسعه شاخص آموزشی همبستگی معناداری وجود ندارد، در برنامهریزی آموزشی باید شهرستانهای محروم در اولویت نخست توسعه آموزشی و دیگر شهرستانها در اولویت بعدی قرار گیرند.
Study was to investigate Educational index status In the region of Orumanat is Kermanshah province. In terms of applied purpose And kind of descriptive-analytical. The statistical population of this study is 14 provinces of Kermanshah province with emphasis on Uramanat area. In order to answer the research questions, 25 variables of educational sector were used That Required information in this context The Kermanshah Province Statistical Yearbook of 1395 was taken. Shannon entropy technique to determine the coefficient of importance of the indices Use the ARAS model to measure the amount Cities of Kermanshah Province And SPSS software (Pearson Correlation Test) To investigate the relationship between urbanization rate and city development, it has been used. The results show The developmental index of educational index in the cities of Kermanshah province is (1) to (0.6720) So that the city of Harsin (1) is the only developed city and only )14.7%( And thirteen other cities, Paveh, Ghasre shirin, Ravansar, IslamabadGharb, GilanGharb, Kangavar, Kermanshah, Dalahoo, Sarpolzahab, Javanrood, sahneh, Songhor and finally ThalathaBabajani city with (0.6720) Respectively in the second to fourteenth and developing countries (92.86%) Are Semi-developed. The development status of the Ouramanat counties is in the face The city of Paveh with (0.7967) rank second, Ravansar city with (0.7355), fourth rank, Javanrood city (0.7126) eleventh rank and the city of ThalathaBabajani with (0.6720) Fourteenth rank, There is no significant correlation between urbanization rate and educational development index. Educational Planning should be a deprived city In the first priority of educational development And other cities are in the Next priority.