چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ترس از شکست و خودکنترلی با تعلل ورزی تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر قوچان در سال تحصیلی 9٨-١٣97 بود که29350 نفر بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه ٣٤٣ نفر تعیین شد. برای انتخاب نمونه از بین مدارس جامعه آماری به روش نمونه گیری خوشهای مرحلهای ٨ مدرسه انتخاب و از هر مدرسه ٦ کلس انتخاب شد سپس از هر کلس ١٠ نفر به عنوان نمونه نتخاب شد که در نهایت نمونه ای به حجم ٣٨٠ نفر انتخاب شد و پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1989)، پرسشنامه فرم کوتاه خود کنترلی تانجنی و همکاران (٢٠٠٤)، و پرسشنامه ارزیابی ترس از شکست کانروی (٢٠١٠) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد و دادهها با استفاده از نرم افزار 21-SPSS تحلیل شدند.. نتایج پژوهش نشان داد که ترس از شکست و خودکنترلی هر دو پیشبینی کننده تعلل ورزی تحصیلی هستند، به عبارت بهتر، وجود ترس از شکست بیشتر و خودکنترلی کمتر در افراد، احتمال تعللورزی تحصیلی در آنها را افزایش میدهد. همچنین نتایج نشان داد که بین ترس از شکست و خودکنترلی با تعلل ورزی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
براي انتخاب نمونه از بين مدارس جامعه آماري به روش نمونه گيري خوشه اي مرحله اي ٨ مدرسه انتخاب و از هر مدرسه ٥ کلاس انتخاب شد سپس از هر کلاس ١٠ نفر به عنوان نمونه نتخاب شد که در نهايت نمونه اي به حجم ٣٨٠ نفر انتخاب شد و پرسشنامه تعلل ورزي تحصيلي سولومون و راث بلوم (١٩٨٩)، پرسشنامه فرم کوتاه خود کنترلي تانجني و همکاران (٢٠٠٤)، و پرسشنامه ارزيابي ترس از شکست کانروي (٢٠١٠) را تکميل کردند.
برخي پژوهش ها همچون پژوهش سيمياريان ، سيمياريان و ابراهيمي مقدم (١٣٩٠) نشان داد که يکي از روش هاي مؤثر براي کاهش تعلل ورزي و سهل انگاري دانش آموزان ، آموزش خودکنترلي به آنها ميباشد.
همچنين پژوهش محسن زاده و همکاران (١٣٩٥) نشان داد که يکي از متغيرهاي پيش بيني کننده تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان ، ترس آنها از شکست ميباشد.
فرضيه هاي فرعي: بين ترس از شکست با تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
يافته هاي پژوهش : فرضيه اصلي: ترس از شکست و خودکنترلي پيش بيني کننده تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان مقطع متوسطه ميباشد.
وقتي خودکنترلي به آن اضافه ميشود اين مقدار به ٠/٣١ درصد ميرسد ، لذا فرضيه تاييد مي شود و ميتوان نتيجه گرفت ترس از شکست و خودکنترلي پيش بيني کننده تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان مقطع متوسطه را دارد (٠/٠٥> P).
بحث و نتيجه گيري: فرضيه اصلي پژوهش : ترس از شکست و خودکنترلي پيش بيني کننده تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان مقطع متوسطه ميباشد.
فرضيه فرعي اول : بين ترس از شکست با تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.