خلاصه ماشینی:
تا اينجا را بسياري از افراد قبول دارند، ولي آيا متفکري که ميخواهد تفکر تاريخي داشته باشد اين آمادگي را دارد که متوجه شود حقيقتاً خدا در اين صحنهها و به کمک چنين مظاهري، زبان باز ميکند و بايد گوش ما آماده براي شنيدن باشد؟ ميخواهم عرض کنم اگر خود را آماده کنيم، در اين تاريخ زباني هست و گوشي را ميطلبد تا سخن خود را در جان ما به «گفت» درآورد و امروز خداوند در مظهری مثل اعتراض مردم به نژادپرستی دارد با ما گفتگو میکند تا خود را درچنین تاریخی احساس کنیم و آن را جدای از تاریخی که با انقلاب اسلامی در آن قرار گرفتهایم، ندانیم.
«ما همواره در همه جا در اين تاريخ با حضور تاريخي اراده الهي ارتباط داريم، هرچند بهندرت به نداي آن گوش ميدهيم و گاهي در مطابقت و موافقت با آن اراده قرار ميگيريم و مطابق آن اراده عمل ميکنيم و اين مطابقت در مواقعي نادر در حدّ ديدن جلوه آن اراده در افق رخدادي، برابر ما گشوده ميشود و وقتي چنين «وقت» فرا رسد، ما به معناي واقعي در راه حضور تاريخي خود قرار داريم، چيزي که شهداء بهخوبي آن را تجربه کردند.
گوش به زنگ بودن و مهيا بودن، زمينه برانگيختهشدن انسان جهت فهم حضور تاريخي است و وقتي این فهم تحقق خاص پيدا ميکند که مراقب و مواظب خطابي باشيم که در عالم به صدا در آمده تا روحها را برانگيزاند و ترغیب کند و زبان و گفتار ما با آن خطاب دروني هماهنگ شود و اين در حالت تعلق به آن خطاب و آمادگي براي پذيرش خطاب دروني به ميان ميآيد، در اين حالت تفکر و احساسات، هر دو در ميان آمده است و افقي در مقابل ما گشوده خواهد شد که ميتوان آن را به «حيرت» وصف کرد.