چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل روند تحولات مدیریت ورزش دانش آموزی کشور (از سال 1357 تا 1397) بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات تاریخی مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل کلیه شواهد و منابع اطلاعاتی مربوط به مدیریت در ورزش دانش آموزی بود. نمونه آماری به روش هدفمند و دردسترس (از بین مقالات، کتابها، اسناد و گزارش-های اجرایی، صفحات رسانهای) انتخاب گردید. ابزار پژوهش مطالعه کتابخانهای نظامند با استفاده از روش فیش برداری بود. روایی ابزار و چارچوب پژوهش با استفاده از نظر متخصصان ارزیابی و تایید گردید. روند تاریخی مدیریت ورزشی دانش آموزی از چند منظر مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا حوزههای مدیریتی شامل مدیریت راهبردی و اجرایی، مدیریت رویداد و مشارکت، مدیریت منابع مالی و فیزیکی، مدیریت منابع انسانی و ذینفعان و مدیریت آموزشی و علمی تعیین شد. سپس این حوزهها با دورههای زمانی و برنامههای ملی توسعه تطبیق داده شد. بررسی روند تحولات طی شده براساس مقایسه دو حالت سیاست-گذاری و عملکرد بود. پس از شناسایی جهتگیریهای کلی، چالشهای جاری و قابلیتهای کسب شده در طی دوره زمانی شناسایی شد. به صورت کلی پژوهش نشان میدهد که تحولات مدیریتی در تربیتبدنی مدارس و ورزش دانش آموزی از خطمشی پایدار پیروی نکرده و بیشتر تابعی از تحولات ساختاری آموزش و پرورش بوده است. از این رو لازم است تا در تقسیم کار بین بخشی و نحوی مشارکت ذینفعان و متولیان حوزه ورزش دانش آموزی بازنگری شود.
The aim of this research was Analysing the trend of managerial changes in Iranian student physical education an sport (2018-1978). Research method is a type of historical research based on content analysis. The statistical population included all evidence and information resources related to management in student sport. The statistical sample was selected in a targeted and accessible way from articles, books, documents and executive reports and media pages. The research tool was a systematic library study using a snippet method. The validity of the research tool and framework were evaluated and approved by the experts. The historical trend of student sport management was examined from a few perspectives. At first, management areas were determined include strategic and operational management. Event management and partnership, Manage financial and physical resources, Human Resource Management and Stakeholders And educational and scientific management. These areas were then adapted to the time periods and national development plans. A review of the process of developments was based on a comparison between two policy and performance modes. After identifying overall orientations, current challenges and capabilities gained over time. Overall, research have been shows that Management changes in physical education of schools and student sport Do not follow a consistent policy And more is a function of structural change of Education. Therefore, it is necessary to reviewed divide the work between the parts and syntax of stakeholder involvement the field of student sport.
خلاصه ماشینی:
به صورت کلي پژوهش نشان ميدهد تحولات مديريتي در تربيت بدني مدارس و ورزش دانش آموزي از خط مشي پايدار پيروي نکرده و بيشتر تابعي از تحولات ساختاري آموزش و پرورش بوده است .
جدول ٥- چشم اندازه تعيين شده براي ورزش دانش آموزي کشور در برنامه هاي کلان کشور (به تصوير صفحه مراجعه شود)قهرماني در نهايت ميتوان روند بررسي شده را از منظر فلسفه هاي مديريت و توسعه بررسي کرد که مبتني بر کدام نوع استراتژي غالب در زمينه توسعه در دو محور آموزشي و ورزشي هستند.
بررسي سير تحولات اين حوزه نشان ميدهد بيشترين توجهات به ورزش دانش آموزي و تربيت بدني مدارس معطوف به آن بوده است .
Ramezaninejad, Rahim, Hematinejad Mehrali, Zabihi Esmail (2007), Comparison of the problems of management of physical education classes in deprived schools and sports facilities.
res/١٠٢٢٠٨٩ Samei S, Tojari F, Nik Aeen Z.
1645 Analyzing the Trend of Managerial Changes in Iranian 1 Student Physical Education and Sport (2018-1978) 3 S.
1645 Analyzing the Trend of Managerial Changes in Iranian 1 Student Physical Education and Sport (2018-1978) 3 S.
Assistant Professor of Sports management, Islamic Azad University, Tehran center Received: 2019/03/19 Accepted: 2019/08/07 Abstract The aim of this research was analyzing the trend of managerial changes in Iranian student physical education and sport (1978-2018).
Overall, the research shows that managerial changes in school education and student sport not followed Sustainable policy and it has been more of a structural transformation of education.