چکیده:
شناختنامه یا تکنگاری(Monographie) پژوهشی است که(معمولاٌ) توسط یک نویسنده و در خصوص موضوعی واحد انجام میشود و نتیجه آن که با شرح و تفصیل و جزئیات همراه است، در قالب کتاب، مقاله و یا پایاننامه(رساله) ارائه میگردد. تحقیق به شیوه تکنگاری را نخستین بار فردریک لوپله در قرن نوزده در توصیف زندگی کارگران به کار برده است. او نتایج بررسیهای خود را به صورت کتابی زیر عنوان کارگران سال ۱۸۵۵ منتشر کرد. در ایران ابتدا تکنگاری با چاپ کتاب «اورازان» توسط جلال آل احمد آغاز شد، سپس نوشتن تکنگاریها به شیوه جدیدتری شکل گرفت. موضوع این مقاله نیز اختصاص دارد به شناختنامه محمدعلی اسلامی ندوشن. در این مقاله اسلامی ندوشن معرّفی، آثار او طبقهبندی، سپس مشهورترین آثارش بررسی میگردند.
خلاصه ماشینی:
بهار که به نيمه مي رسيد، همه در انتظارش بودند، ديگـر هر کدام نمي گرفتند، مفت چنگشان »(اسلامي ندوشن ، ۱۳۵۷: ۸۳) دوم معرفي آثار منثوري که در زمينه نمايشنامه نويسي نگاشـته شـده اسـت ، و نمونـه بارز آن کتاب «ابر زمانه و ابر زلف » است که به شکل ذيل معرفي مي شود: عشق هايي کز پي رنگي بود عشق نبود، عاقبت ننگي بـود (مولوي ) در سال ۱۳۶۱ ميلادي ماجراي دو سه تن از رجال انگليسي و خارجي با يـک دختـر انگليسي به نام کريسيتين کيلر، صفحات روزنامه ها را انباشـت ، و چـون پـاي يـک مقـام سفارت شوروي هم در ميان بود، بعد سياسـي پيـدا کـرد و در جـو سياسـي و اقتصـادي بريتانيا اثر نهاد، و به عنوان هيجاني ترين واقعه سال شناخته شد.
ک. مسرت ، ۱۳۹۲: ۳٠۸) کتاب «آزادي مجسمه » نخستين کتابي بود در ايران که بي پرده و بـي منظـور دربـاره آمريکا حرف مي زد: «امريکايي قادر است که بزرگ ترين جنايت ها را با کمـال بـي گنـاهي انجام دهد»(اسلامي ندوشن ، ۱۳۷۳: ۱۴) چهارم معرفي آثار منثوري که در زمينه نقد ادبي و ادبيات تلفيقي نوشته شـده انـد، و آن ها به سه بخش تقسيم مي شوند که عبارت اند از: الف ) بخش اول حافظ شناسي است ، که براي آشنايي بيش تـر بـا موضـوع آن ، کتـاب «ماجراي پايان ناپذير حافظ »، معرفي مي گردد: اين کتاب در سال ۱۳۷۴ توسط انتشارات يزدان چاپ شد.