چکیده:
هدف از پژوهش، تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با
میانجیگری بهزیستی مدرسه و سر زندگی تحصیلی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه
آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان روانسر که در سال تحصیلی
191 نفر (مشغول به تحصیل بودهاند، در مطالعه اول تعداد 221 نفر از آنها به عنوان نمونه - (39 39
آماری انتخاب شد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری تصادفی –
ساده استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش پیشرفت عبدخدایی) 1311 (، مقیاس
سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده) 1331 (، پرسشنامه بهزیستی مدرسه کانیو و ریمپلا
2112 (، مقیاس خوشبینی تحصیلی اسچننموران و همکاران) 2113 (و درگیری تحصیلی پنتریچ و (
همکاران) MSLQ (بود. نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با دادههای گردآوری شده
برازش دارد و ضریب مسیر بین متغیرها معنادار بود
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که مدل مفهومي پژوهش با داده هاي گردآوري شده برازش دارد و ضريب مسير بين متغيرها معنادار بود درگيري تحصيلي ؛ خوش بيني تحصيلي ؛ انگيزش پيشرفت ؛ بهزيستي مدرسه ؛ سرزندگي تحصيلي * (نويسنده مسئول ) gmail.
سماوي و همکاران (١٣٩٥) نيز نشان دادند که ارتباط مثبت و معناداري بين انگيزش 1- Tschannen-Moran 2- Bankole 3- Mitchell 4- Moore 5- Shepperd, Waters, Weinstein & Klein 6- Tetzner, & Becker 7- Coleman 4 پيشرفت و درگيري تحصيلي وجود دارد.
سرزندگي تحصيلي به پاسخ مثبت ، سازنده و انطباقي به انواع چالش هاي متنوعي که در 1- Palos, Maricuţoiu, & Costea 2- Datu , King 3- Fiorilli, De Stasio, Di Chiacchio, Pepe, & Salmela-Aro 4- Heffner & Antaramian 5 عرصه پويا و جاري تحصيلي تجربه مي شود، اشاره دارد (پوتين ، کوننورز، سيم ، داگلاس و اسبورن ١، ٢٠١٢).
با عنايت به اين نکته که خلاء تلاش هاي علمي براي شناسايي عوامل دخيل بر درگيري تحصيلي در مطالعات آکادميک ايران احساس ميشود، بنابراين در راستاي پژوهش هاي صورت گرفته و با توجه به مطالب مطرح شده ، اين پژوهش درصدد پاسخگويي به اين سوالات است که آيا مدل مفهومي پيش بيني سرزندگي تحصيلي بر اساس خوش بيني تحصيلي و انگيزش پيشرفت ، بهزيستي مدرسه و سر زندگي تحصيلي با مدل تجربي برازش دارد؟ 1- Putwain, Connors, Symes, Douglas- Osborn 2- Martin, Marsh 3- Martin, Yu, Ginns, & Papworth 4- Collie 5- Yun, Hiver, & Al-Hoorie 6 طرح پژوهش حاضر از نوع توصيفي همبستگي بود.