چکیده:
هدف این پژوهش تعیین روابط ساختاری بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی با واسطهگری انعطافپذیری روانی دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 352 دانشجو از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند و به پرسشنامه باورهای فراشناخت (ولز و کارترایتـهاوتون، 2004)، مقیاس فراهیجان (میتمانسگروبر، بک، هوفر و شوبلر، 2009)، پرسشنامه پذیرش و عملـنسخه دو (بند و دیگران، 2011) و مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، ۲۰۰۵) پاسخ دادند. برای بررسی برازش دادهها با مدل مفروض نخست، از روش تحلیل عاملی تأییدی جهت ارزیابی برازندگی الگوهای اندازهگیری و سپس از روش مدلیابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی برازندگی مدل ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از بررسی شاخصهای برازش مدل نشاندهنده برازش مطلوب مدل مفروض برای دادهها بود؛ یعنی رابطه بین هریک از سازههای فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی با واسطهگری انعطافپذیری روانی، بیشتر از رابطه مستقیم آنها با تحمل پریشانی بود. درمجموع، نتایج این پژوهش بیانگر اهمیت نقش واسطهای تحمل پریشانی در رابطه بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی بود.