چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش: این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 دختر کمتوان ذهنی که به روش نمونهگیری تصادفی از مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالیکه به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (1990) بود. اطلاعات جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد با استفاده از نسخه بیست و سوم نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی آزمودنیها تاثیر معناداری معناداری داشت (0001/0P). نتیجهگیری: برنامه اوقات فراغت عرش ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کمتوان ذهنی را بهبود بخشید. بنابراین، برنامهریزی بهمنظور استفاده از برنامه اوقات فراغت برای این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد.
Objective: Present study was aimed to determine the effectiveness of Arsh leisure time program on the cognitive capacity and communication skills of children with intellectual disability. Methods: The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design and control group. The participants were 30 girl children with intellectual disability from exceptional schools in Isfahan city using randomly method. Subjects were divided into experimental and control groups, each group consisting of 15 children. The experimental group received 16 sessions of Arsh leisure time program and the control group did not. The instruments were Wechsler intelligence scale for children (2003) and communication skills questionnaire (1990). The obtained data were analyzed by using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test with 23th version of SPSS. Findings: The results showed that Arsh leisure time program had a significant effect on the cognitive capacity and communication skills of subjects (PConclusion: Arsh leisure time program improved working memory, cognitive capacity and communication skills of children with intellectual disability. So planning leisure time program for these children have specific importance.