چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به هدف رتبهبندی کتابخانههای عمومی خراسان رضوی با استفاده از شاخصهای ارزیابی کتابخانهها از طریق بهکارگیری روشهای تصمیمگیری چند شاخصه انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی - توصیفی انجام گرفته است. جامعه مورد بررسی ۹۸ کتابخانه عمومی شهری تحت پوشش اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی است که در قالب سرشماری و نمونهای 100 نفری از کارکنان و کتابداران شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سیاهه وارسی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و خبرگان تأیید شد و پایایی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرون باخ و پایایی ثبات ابزار اندازهگیری با روش بازآزمایی اندازهگیری شد و مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: بر مبنای نتایج شاخصهای نیروی انسانی، دسترسی، خدمات، مقبولیت، فناوری، فضا، تجهیزات و منابع به عنوان مهمترین شاخصها به ترتیب اولویتبندی شدند که کتابخانه شهید باهنر کاخک در ابتدا و کتابخانه شهدای مشهد در انتهای نظام رتبهبندی قرار گرفتند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که اکثر کتابخانهها (۷۳ کتابخانه) رتبه کمتری نسبت به درجه نهاد به دست آوردهاند. نتیجهگیری: پژوهش حاضر در راستای عینیسازی و واقعگرایانهتر نمودن نظام رتبهبندی کتابخانههای عمومی و درجهبندی آنها بر اساس فنون مدیریتی مانند تاپسیس گامی در راستای تحقق اهداف ارزیابی کتابخانهها و رتبهبندی آنها جهت سهولت تصمیمگیری مدیران کتابخانهها برای برنامهریزی و سایر فعالیتهای اداره کتابخانههای عمومی برداشته است.
Abstract: Objective: The purpose of this study is to rank public libraries in Khorasan Razavi province based on Multi Attribute Decision Making Method. Methods: The study was a descriptive survey. The sample consists of a total of 98 urban public libraries under the Iraninan foundation of public libraries in Khorasan Razavi, and 100 employees and librarians working in public libraries were chosen randomly. For collection data a checklist and a researcher made questionnaire were used. The questionnaire validity was verified by professionals and experts in the field of public libraries and the reliability of questionnaire was verified and confirmed through Cronbach alpha test and test-retest method. Results: The findings showed that the indicators in ranking public libraries through which the state of access to the libraries and collections, facility and speed of the process of membership were identified as important factors. And also overall indexes of human resources, access, services, acceptance, technology, space, equipment and resources were identified important indicators, respectively. The findings also showed that libraries of Shahid Bahonar Kakhk, Shahid Sayyad Shirazi Dargaz and Hasheminejad Bidokht were as high ranked libraries respectively. Meanwhile shohaday Mashhad, Beyt al Hoda Sabzevar and Nawab Safavi Mashhad libraries were at the bottom of the rankings list. The study showed that the rank of the majority of libraries (73 libraries) were lower than the foundation of public libraries ranking list. The results showed that there is no significant relationship between the scores of indicators used in this study. No consistency was found between the indicators of Iranian Foundation of pulic libraries and the proposed indictors used in this study. Conclusion: It is not possible to achieve optimal scores in all evaluation indicators for a public library, and getting high scores in one evaluation indicator or more does not make it possible to identify a functioning library, so evaluating and rating public libraries should be based on multiple evaluation indicators and multi-indicator decision-making techniques that could be relevant in determining the ranking and effectiveness of a library. According to the results of the research, it is suggested that in the ranking of libraries, more attention should be paid to the quality indicators in the evaluation of libraries. It is also suggested that the decision makers of the Iranian Foundation of public libraries get the opinions of experts in public libraries, professors of information science and specialized librarians the field for collecting important indicators to evaluate public libraries. In order to make more objectivity and realizing the rating of public libraries, this study tried to rank them according to management techniques such as TOPSIS
خلاصه ماشینی:
جناب زاده (١٣٩٦) به شرح و تفسير MADM پرداخته و ١٣ شاخص مهم را در انتخاب مدل مناسب تصميم گيري چند شاخصه در نظر گرفته و با استفاده از روش هاي فازي، تصميم گيري چند شاخصه را مورد بحث قرار داده و در مورد نحوه رتبه بندي بر اين اساس مواردي را تبيين نموده است .
با بررسي پژوهش هاي قبلي مشخص گرديد که فنون مبتني بر تصميم گيري چند شاخصه کمتر در مديريت عيني کتابخانه ها مورد توجه بوده است و همچنين شاخص هاي ثابت و استاندارد شده بومي به منظور رتبه بندي کتابخانه ها در کشور تبيين نشده است و در اين زمينه فقط از شاخص هاي محدود و صرفا کمي در درجه بندي کتابخانه هاي عمومي استفاده شده است .
در اين پژوهش سعي شده تا با گردآوري اطلاعات از طريق رتبه بندي کتابخانه ها با استفاده از شاخص هاي ارزيابي و مبتني بر يک رويکرد رياضي تصميم گيري چند شاخصه ، به مديران کتابخانه هاي مورد بررسي جهت اخذ تصميم در برنامه ريزي، هدايت ، کنترل ، سازمان دهي و مديريت منابع انساني ياري شود.
در اين راستا پژوهش حاضر از طريق رتبه بندي کتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي با استفاده از شاخص هاي ارزيابي و مبتني بر يک رويکرد منطقي (مدل تاپسيس )، تلاش کرد تا گامي در ياريرساندن به مديران جهت اخذ تصميم گيري در برنامه ريزي، هدايت ، کنترل ، سازماندهي و مديريت منابع انساني در کتابخانه ها بردارد.