چکیده:
گردشگری روستایی میتواند به مانند یکی از گزینههای مناسب برای درآمدزایی و ایجاد شغل و تحولات و دگرگونیهای مثبت روستاها درنظر گرفته شود. با توجه به این مهم پژوهش حاضر در پی شناخت توانمندیهای روستای نمونه گردشگری میمند و تدوین برنامه استراتژیک گردشگری با استفاده از مجموعه عوامل درونی (قوت، ضعف) ومجموعه عوامل بیرونی (فرصت، تهدید) میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی میباشد. گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز به روش بررسیهای اسنادی و کتابخانهای و مطالعات میدانی صورت گرفته و برای تحلیل اطلاعات با بهرهگیری از تکنیک SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری تجزیه و تحلیل شده و استراتژیهای ممکن جهت توسعه گردشگری منطقه تدوین شده است. یافتههای حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که در این روستا 9 قوت، 7 ضعف داخلی، در عین حال 8 فرصت و5 تهدید بیرونی دارای تاثیر عمده بر کارکردهای گردشگری روستا میباشد. نتایج ارزیابیهای حاصل از مدل راهبردی SWOT نشان میدهد که در بین عوامل داخلی و خارجی موثر بر توسعه گردشگری میمند، T4,O8,W4,S4,به ترتیب دارای امتیاز وزنی، 39/0، 51/0، 6/0، 72/0 بوده و امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی (21/3) و بیرونی (26/3) نشان میدهد که در مجموع شرایط منطقه مورد مطالعه از نظر امتیازهای گردشگری در شرایط مطلوب قرار دارد. استراتژیهای منتج از راهبردSWOT نشان داد که راهبرد تهاجمی (SO) با امتیاز 41/3 به عنوان اولین الویت و راهبردهای (ST) با امتیاز 29/3،(WO) با امتیاز 17/3،(WT) با امتیاز 05/3 به ترتیب در اولویتهای بعدی برنامه ریزی گردشگری میمند میباشند.
Rural tourism can be like one of the appropriate options for making money and job creation and the positive developments and the transformation of villages to be considered. According to this study to identify the capabilities Maymand village tourism and tourism development strategic plan using a set of internal factors (strengths, weaknesses) and a set of external factors (opportunities, threats). The research is descriptive and analytical methods. Collecting information and data required by a library and field studies conducted investigations and to analyze information by using the technique of SWOT strengths, weaknesses, opportunities and threats are analyzed Tourism and strategies to develop regional tourism. 17 strengths and opportunities were identified against 12 weaknesses and threats in the village. It affects tourism functions in Maymand. results from strategic SWOT implies that in between the internal and external factors affecting the development of tourism maymand, T4, O8, W4, S4, By Rated, 0.39 , 0.51 , 0.6 , 0.72 and the final score matrix assess internal factors (3.21) and external (3.26) . The conditions of the region in terms of tourism points in optimum condition. conditions of the study area are favorable in terms of tourism scores. The result of the strategy SWOT indicated that (SO) with a score of 3.41 a first priority (ST) with a score of 3.29, (WO) with a score of 3.17, (WT) with a score of 3.05 The next priorities is Meymand tourism planning is in 2016.