چکیده:
ژرار ژنت، داستان را به عنوان یک «پیام روایی» در نظر میگیرد و با رویکردی نظاممند به مطالعة داستان میپردازد. وی با طرح الگوی زمان و تعیین عوامل مؤثر در تعلیق و شتاب یک داستان از منظر زمانی، سعی میکند تا میزان دخل و تصرف راوی در نقل یک داستان را مورد ارزیابی قرار دهد و از این طریق، معانی برجسته و زمانهای مردة داستان را مشخص کند. داستان کوتاه «مرتا البانیة» جبران خلیل جبران با هدف ترسیم عواقب زیانبار فقر و محرومیت در زندگی دختران و زنان بیسرپرست با رمزپردازی از طبیعت نوشته شده است. این مقاله سعی دارد تا سرعت روایت و حرکت های زمانی این داستان را بر اساس چهار تکنیک الگوی زمان مند ژنت یعنی «خلاصه، حذف، وقفة توصیفی و نمایش صحنه» مورد بررسی قرار دهد و با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و با استناد به نمونههایی از داستان، میزان تأویلپذیری معنایی داستان را با استفاده از بررسی ساختاری نشان دهد و به این سؤال پاسخ دهد که شتاب و کاهش سرعت داستان، تا چه میزان متأثر از اغراض معنایی آن بوده است و مهمترین تکنیکهای کاهش و افزایش شتاب آن کدامند؟ در پایان مشخص شد که زمان در این داستان به دو بخش تولد تا نوجوانی قهرمان داستان، و شب پایانی زندگی وی قابل تفکیک است. حرکت زمانی داستان در بخش اول از سرعت و شتاب بالایی برخوردار بوده و دو تکنیک حذف و خلاصه بیشترین کاربرد را داشته اند؛ اما در بخش دوم که نقطة اوج داستان به حساب میآید، دارای شتاب منفی است و دو تکنیک وقفة توصیفی و نمایش صحنه سبب کاهش سرعت گفتمان نسبت به داستان شدهاند.
Gerard Genette considers the story as a "narrative message" and studies the story with a systematic approach By plotting the time pattern and determining the factors influencing the suspension and acceleration of a story from the point of view of time, he tries to assess the extent of the narrator's involvement in quoting a story and thus highlight the meaningful meanings and timeless times of the story.The story in the form of social Rmantsym with the aim of drawing the harmful consequences of poverty and deprivation in the lives of women and girls orphaned by the symbolism of nature is written.This article attempts to speed up the move by the time this story narrative and temporal patterning technique based on four Gerard Genette"In short, omission, interruption descriptive scenes" consider.The acceleration and inertia story Using a descriptive analytical method and based on examples of the story, the level of semantic interpretation of the story is shown using a structural analysis and answers to this question to what extent it has been affected by semantic intentions and what are the most significant reduction techniques and increased its acceleration? This is the story of two teenage birth to Martha, and the final night of his life is indivisible In conclusion, When the story first section of the high speed and acceleration and removal techniques and briefly had the most applications But in the second part of the culmination of the story counts, has been decelerating and Two techniques are described lag and display the main role in this decline had accelerated.
خلاصه ماشینی:
مقالۀ حاضر سعی دارد تا سرعت روایت و حرکت های زمانی داســـتان کوتاه «مرتـا البـانیة » جبران خلیل جبران را بر اســـاس الگوی زمان مند ژنت و به روش تحلیلی ــــ توصــیفی مورد بررســی قرار داده و به این ســؤال پاســخ دهد که مهم ترین تکنیک های کاهش و افزایش شـتاب این داستان کدامند؟ در پایان مشخص شد که زمان در این داسـتان به دو بخش تولد تا فرار مرتا از روسـتا، و ملاقات راوی با مرتا در شـب پایانی زندگی وی قابل تفکیک است .
حرکت زمانی داستان در بخش اول از سرعت و شتاب بالایی برخوردار بوده و دو تکنیک «حذف و خلاصـه » بیشـترین کاربرد را داشـته اند؛ اما بخش دوم دارای شتاب منفی است به این صورت که جبران با استفاده از تکنیک «وقفۀ توصیفی» برای توصیف زندگی سـخت مرتا در بیروت ، سـبب کاهش سـرعت گفتمان نسـبت به داسـتان شـده و با بکارگیری تکنیـک «نمایش صـــحنه »، به نمایش گفت وگوی مرتا با راوی پرداخته و ســـبب توافق زمانی داستان و گفتمان شده است .
ژرار ژنت در کتاب گفتمان روایی دو روش را برای سـنجش سـرعت ارائه میدهد: سرعت خارجی: این نوع سـنجش ، کارکرد چندانی در تحلیل داسـتان ندارد و تنها طول آن را میسنجد به این صورت که خود داستان به نقطۀ آغاز و پایان قصه اشاره کرده است و این امر به خواننده اجازه میدهد تا ســرعت روایت آن را با توجه به تعداد صــفحات داســتان ، مورد ارزیابی قرار دهد.