چکیده:
فراداستان بهعنوان گونهای از نوشتار که از مبانی فکری پسامدرنیسم نشات گرفتهاست، ازطریق شکستن چارچوبهای داستانی و بر هم زدن مرز تخیل و واقعیت، در پی آشکار ساختن ماهیت تصنعی واقعیت و نمایش برساخته بودن آن در ارتباط با گفتمانهای قدرت مسلط است. بنابراین هر آشوب و درهمریختگی بازیگوشانهای در فرم رمان پسامدرن، از یک تفکر انتقادی ژرف مبنی بر شکاکیتی پسامدرنیستی نسبت به سازوکار جهان معاصر سرچشمه گرفتهاست. از اینرو در پژوهش حاضر ضمن نقد فراداستان میم عزیز، اثر محمدحسن شهسواری بر اساس اندیشههای پسامدرنیستی و نشان دادن میزان موفقیت نویسنده در بهرهگرفتن از تمهیدات فراداستانی در جهت ارائه محتوایی پسامدرن، به این پرسش اساسی پرداخته شدهاست که میم عزیز تا چه حد برآمده از یک خودآگاهی ناخودآگاه پسامدرنیستی است؛ خودآگاهی به این معنا که بر تصنعی بودن خود، آگاه است و ناخودآگاهی به این معنا که حاصل رهایی تخیل و جوشیدن از دل یک فلسفه عمیق درونی شده است. بنابر یافته های این پژوهش، میتوان اینگونه استدلال کرد که اگرچه میم عزیز با ساختاری چند لایه و تو در تو، فرمی پارهپاره و نامنسجم و روایتی بازیمحور و تعلیقآور، ساختار پیچیده و ازهمگسسته خانواده در جهان امروز را به تصویر کشیده و در عرضه محتوایی پسامدرن ازطریق فرمی فراداستانی موفق ظاهر شدهاست، اما بهعنوان قالبی از پیش طراحیشده که محتوای آشوبگر پسامدرنیستی آنرا به آشوب نکشیدهاست، با ذات قاعدهگریز و ناباور به قواعد از پیش تثبیتشده پسامدرنیسم تعارضی بنیادین دارد.
As a type of writing originating in postmodernism, metafiction by breaking fictional frameworks and distorting boundaries of imagination and reality tries to reveal the artificial nature of reality and its constructedness in relation to the dominant power discourses. Thus, every playful chaos in the postmodern novel form stems from the depths of critical thinking in postmodernist skepticism about the mechanism of the contemporary world. Therefore, in the present study, reviews the story of Dear Mim, by Mohammad Hassan Shahsavari, on the basis of postmodernist ideas and shows the author's success in utilizing metafiction for presenting postmodern content. It also provides an answer to the main question as to what extent is Dear Mim derived from a postmodern unconscious self-awareness. Meaning that how much it is aware of its artificiality and whether it is the result of the liberation of the imagination and a deep internalized philosophy. According to the findings of this study, it can be argued that although Dear Mim has a multilayered and nested structure, a fragmented and incoherent form and complex narrative, and It depicts the family rift in today's world and appears to be successfully postmodern in presenting a metafiction, but as a pre-designed template that is not distorted by the postmodernist content, by its very nature it is essentially in fundamental conflict with the rules breaking and structure escaping nature of postmodernism.