چکیده:
زمینه و هدف: باتوجهبه اهمیت دوران کودکی در آسیبهای روانی دوران بزرگسالی و نیز باتوجهبه نقش و تأثیر داستانها در نگرش و رفتار کودکان، هدف این پژوهش، بررسی توانمندی کودکانِ گروه سنی «ب» و «ج» در درک عناصر نظریۀ REBT در داستانها است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد روانشناسی گفتمان انجام گرفته است که یکی از شاخههای تحلیل گفتمان است. ازاینرو، این پژوهش در پارادایم تفسیری قرار دارد. ان داده شد
یافتهها: تحلیل گفتوگوهای شرکتکنندگان دربارۀ داستانها نشان داد، اگر آنها با خواندن مأنوس باشند و همزمان در فعالیتها و برنامههای مختلف مرتبط با کتاب و داستان شرکت کنند، میتوانند با واژگان و زبانی غنی یعنی بهرهگیری از اسم، صفت، قید، فعل، مَثَل و تشبیه، جملههای استدلالی، لحن و حرکتهای صورت و بدن، درک خود را از داستان و عناصر نظریۀ REBT در داستانها بازگو کنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که میتوان از نظریۀ REBT در برنامههای بحثوگفتوگو دربارۀ کتاب و نیز کتابدرمانی بهره گرفت و به کودکان کمک کرد تا تغییر نگرش و رفتارها را با روشی لذتبخش تجربه کنند.
کلیدواژهها: نظریۀ رفتاردرمانی عقلانیهیجانی، نظریۀ الیس، REBT، کتابدرمانی، تحول شناختی، کتابهای داستانی، کتاب داستان مناسب، تحلیل گفتمان، روانشناسی گفتمان، تحلیل داستان، گروه سنی «ب» و «ج».
Introduction: Childhood is the root of many behavioral and emotional problems in adulthood. The purpose of this study is to acknowledge children’s capabilities in identifying and understanding the elements of Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) in children's stories.
Methodology: The discourse analysis and discursive psychology (DP) approach were used in this study. The sample was 12 children (in ages 7 to 12 years old) who were active members of 3 different branches of the Institute for the Intellectual Development of Children in Mashhad (2 boys and 2 girls from each branch). These children participated in 3 natural language discussion sessions. Each session lasted for 1 or 1.5 hours which resulted in a 9-hour conversation. Based on the discursive psychology, as body language and intonations transfer meaning, all sessions were recorded with a video camera and mobile phone for analysis. Since the discourse analysis explicitly grounded in semantics and linguistics, it offers a credible research methodology.
Findings: The result of the discussion analysis shows that if children are familiar with reading and participate in various book activities, they could express their perception of REBT elements in stories through enriched vocabulary and linguistic units (nouns, adjectives, adverbs, verbs, discursive sentences, tone, facial and body movements, proverbs, etc.). It is expected that those who are working with children (i.e., librarians, psychologists, parents, etc.) can base their bibliotherapy programs on the findings of this research and help children prevent or reduce psychological problems and change their irrational beliefs to rational ones.
Conclusion: The findings indicate that REBT theory could provide a suitable basis for bibliotherapy programs by which children have the opportunity to experience cognitive change through enjoyable approaches.