چکیده:
زمینه: دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر میگذارد. با توجه به ارتباط اضطراب تحصیلی با خودتنظیمی، یکی از روشهایی که میتواند به دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه کمک کند، آموزش توانمندسازی خودتنظیمی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی بر اضطراب تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بود.
روش: طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون ـــ پسآزمون با گروه گواه بود. نمونۀ پژوهش 28 نفر از دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژۀ شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بهطور در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب مدرسه (فرم معلم) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شد. گروه آزمایش بهمدت 12 جلسه، تحت آموزش گروهی برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی بر بهبود اضطراب تحصیلی و مؤلفههای آن (اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی) در دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه تأثیر دارد (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی میتواند در بهبود مهارتهای شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه، از کارایی لازم برخوردار باشد. بنابراین، پیشنهاد میشود این مداخله در آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بهکار گرفته شود.
Background: Students with specific learning disorder are faced with various physical and psychological stressful factors, that affect their quality of life. Considering the relationship between academic anxiety and self-regulation, as one of the methods capable of assisting students with specific learning disorder is self-regulation empowerment training. The current study aimed at determining the effect of self-regulation empowerment training program on academic anxiety of students with specific learning disorder.
Method: The study used an experimental design with pretest/posttest and a control group. The study sample consisted of 28 students with specific learning disorder in Rasht city in 2019 that were selected by the convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. To collect the data, school anxiety scale (teacher report) was used before and after the intervention. A twelve-session self-regulation empowerment program training was conducted for the experimental group and no intervention was used for the control group.
Results: The results of analysis of covariance showed that self-regulation empowerment training program improved coping with academic anxiety in students with specific learning disorder (p
Conclusion: Based on the findings of the research, self-regulation empowerment training can improve the cognitive skills in students with specific learning disorder. Therefore, it is suggested that this intervention is applied for training of students with specific learning disorder.