چکیده:
در عصر حاضر تحولات جزء جداییناپذیر زندگی انسان شدهاند و سازمانهای زیادی در حال توسعه یا
نابودیاند. نیروی انسانی بهویژه مدیر یک سازمان، آن را حفظ میکند و بهسوی کمال سوق میدهد.
امروزه در کنار سرمایة انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایة دیگری در سازمانها و جوامع مطرح شده است که
سرمایة اجتماعی نامیده میشود. این مفهوم، در جامعهشناسی جدید است و ارتباط بسیار نزدیکی با سرمایة
انسانی دارد که مهمترین منبع سازمانهاست. سرمایة اجتماعی بستر بسیار مناسبی را برای بهرهبردن از نیروی
انسانی در سازمانهای مختلف فراهم میآورد. ازسوی دیگر، بهرهوری از سرمایههای دیگر سازمانی نیز در
پرتو این سرمایه امکانپذیر است و همین نکته بر اهمیت این سرمایه در سازمان اشاره دارد. ب این مفهوم به
پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه، بهمنزلة منبعی با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد
متقابل سبب تحقق اهداف اعضا میشود. سرمایة اجتماعی نیز عامل تضمینکنندة حیات اجتماعی مردم
جامعه است که در ارتباط با عملکرد و روابطی قرار میگیرد که در خانواده حاکم است.
خلاصه ماشینی:
در اين ميان عزت نفس سازماني، عامل مهم تشکيل دهندة بهداشت رواني و سازگاري کارکنان است که بسيار اهميت دارد و سبب ارتقاي تأثيرگذاري سرمايۀ اجتماعي به منزلۀ پيوندها و ارتباطات ميان اعضاي شبکۀ سازماني بر سلامت سازماني ميشود؛ همچنين سبب دوام و بقاي سازمان در محيط خود و دست يافتن به اهداف و مقاصد انساني ميشود.
پوتنام (١٩٩٩) با تأکيد بر انجمن هاي افقي، سرمايۀ اجتماعي را شامل شبکه هاي اجتماعي (شبکۀ فعاليت هاي مدني) و هنجارهاي همراه آن ميداند که سبب تسهيل همکاري و مشارکت براي منافع متقابل اعضاي انجمن يا گروه ميشود (شجاعيباغيني، ١٣٨٧).
مهم ترين جنبه هاي اين عنصر عبارت اند از: الف - روابط شبکه اي بين افراد: منظور روابط اجتماعي ايجادکنندة کانال هاي اطلاعاتي است که ميزان زمان و سرمايه گذاري موردنياز براي گردآوري اطلاعات را کاهش ميدهد.
پژوهش در اين زمينه سبب ارائۀ راهکارهايي براي بهبود و سلامت سازماني ميشود و به سهم خود کمک شاياني به فعاليت هاي سازماني ميکند و اطلاعات ارجمندي را براي سازمان ها، دانش پژوهان علوم اجتماعي و تربيتي و مديران و مسئولان سازمان ها و ادارات در جامعه براي بهبود رهبري و بهبود سازمان فراهم ميکند (سليماني، ١٣٨٩: ٢٨).
مديران و مسئولان آموزش وپرورش با ايجاد جو اعتماد درون سازمان به بهبود ارتباطات در سازمان کمک کنند تا از اين طريق مدير و کارکنان از ايجاد ارتباط با افراد حمايت هاي اجتماعي بيشتري دريافت کنند و احساس ارزش و عزت نفس بيشتري در آنها ايجاد شود.
(2013) “The Associations between Organizational Social Capital, Perceived Health, and Employees performance in two Dutch Companies.