چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، تدوین برنامه راهبردی (تدوین،اجرا و ارزیابی) تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان بود. این تحقیق از نوع توصیفی و از نوع کاربردی بوده و جامعه آمارى پژوهش 500 نفر بود که شامل متولیان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان اعم از معاونین تربیت بدنی، کارشناسان و کارمندان و همچنین معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان لرستان بودند و نمونهى آمارى پژوهش با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری 217 نفر تعیین گردید. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادهها، پرسشنامهى محقق ساختهای شامل 45 سؤال رتبهبندی شده دربارهى قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهاى تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان بود که روایی صوری پرسشنامهها مورد تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایانی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه (944/0 = α) مورد تأیید قرار گرفت. براى تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهاى توصیفى، آزمون مقایسهى میانگینها و آزمون فریدمن و از ماتریس ارزیابى درونى و بیرونى نیز استفاده شد. یافتههاى پژوهش نشان داد که تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان در مختصات SWOT در ناحیه so قرار داشت که ازلحاظ عوامل درونى در ناحیهى قوتها و ازنظر عوامل بیرونى سازمان در ناحیهى فرصتها جاى داشت. استراتژیهاى رشد براى توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان توصیه شد. همچنین با استفاده از تحلیل ماتریس SWOT، 5 راهبرد تهاجمی، 4 راهبرد محافظهکارانه، 4 راهبرد رقابتی و 4 راهبرد تدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قدرت و تهدیدها به فرصتها ارائه شد.
The purpose of this study was to develop a strategic plan (formulation, implementation and evaluation) of physical education in Lorestan province. The study was descriptive and applied and the statistical population of the study consisted of 500 people including physical education trustees of Lorestan province including physical education deputies, experts and staff as well as physical education teachers of Lorestan province. ی Statistical sample of the study was 217 using Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire containing 45 rated questions about strengths, weaknesses, opportunities and threats of physical education in Lorestan province. 15 of the sport management professors were confirmed and their endorsement was confirmed by Cronbach's alpha coefficient for the questionnaire (α = 0.944). For data analysis, in addition to descriptive indices, mean comparisons test and Friedman test and internal and external evaluation matrix were used. The research findings showed that physical education in Lorestan province was in the SWOT coordinates in the SO area, which was in terms of internal factors in the area of strengths and in terms of external factors in the area of opportunities. Growth strategies were recommended for the development of physical education in Lorestan province. Also, using SWOT matrix analysis, 5 offensive strategies, 4 conservative strategies, 4 competitive strategies, and 4 defensive strategies were presented to transform weaknesses into strengths and threats into opportunities.
خلاصه ماشینی:
ابزار اندازه گيري براي جمع آوري داده ها، پرسشنامه ي محقق ساخته اي شامل ٤٥ سؤال رتبه بندي شده درباره ي قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي تربيت بدني آموزش وپرورش استان لرستان بود که روايي صوري پرسشنامه ها مورد تأييد ١٥ تن از اساتيد مديريت ورزشي همچنين پايايي آن ها با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ (٠/٩٤= α) مورد تأييد قرار گرفت .
روش پژوهش حاضر ازنظر هدف ، کاربردي و ازلحاظ نحوه گردآوري داده ها، توصيفي – پيمايشي است که داده هاي آن به شيوه ميداني و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته براي شناخت نقاط قوت ، ضعف ، تهديد و فرصت تربيت بدني آموزش وپرورش استان لرستان جمع آوري گرديد.
لذا با توجه به نتايج حاصل از يافته هاي پيشنهاد مي شود مديران و کارکنان ادارات تربيت بدني آموزش وپرورش استان لرستان در اولين فرصت به تدوين برنامه راهبردي ورزش قهرماني و همگاني دانش آموزي همت گمارند.
با توجه به نتايج به دست آمده از پژوهش که بيانگر فقدان انجمن هاي فعال ورزش دانش آموزي و فقدان بودجه جاري با حجم فعاليت هاي ورزشي دانش آموزان در استان است ، پيشنهاد ميشود برنامه هاي آموزشي در اين زمينه براي معلمان و کارشناسان تربيت بدني بخش دولتي و خصوصي فعال در ورزش استان طراحي شود.