چکیده:
وجود نیروی انسانی کارآمد و مطلع از جمله عوامل حیاتی برای ادامه بقای هرسازمان میباشد تا بتوانند با ارتقاء کارایی، اثربخشی و خلاقیت و ابتکار کارکنان سازمانها نقش آفرین باشند. نتیجه تلاشهای معموله و انرژیهای مصروفه بایستی با هدف ارتقاء سطح بهرهوری در سازمان باشد.بنابراین پژوهش حاضر با تبیین رویکردهای ارزشیابی برنامه های آموزشی های ضمن خدمت نیروهای انسانی در سازمان های مدرن طراحی شد. لذا با توجه به این که طرح تحقیق به صورت آمیخته بود؛ بنابراین روش پژوهش در دو مرحله و به دو صورت؛ کیفی به صورت نحلیل محتوای مضمونی به منظور طراحی الگو؛ و کمی به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه و نظر خواهی از صاحب نظران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان انجام گردید. حجم نمونه تعیین شده برابر با 380 نفر بود. نتایج حاصله نشان داد که بهبود رضایت شغلی و ارتقای کیفیت زندگی کاری نیروهای شاغل در سازمان ریشه در عواملی چون شکوفایی استعدادهای بالقوه و فرصت سازی برای خلاقیت و نوآوری بوده که ساز و کارهای آموزشی حین خدمت آنها را امکان پذیر نموده است. همچنین نتایج نشان داد که ارزشیابی عملکرد آموزش می تواند به عنوان یک آیینه شفافی در تنویر مدیران به درک واقعی ضعف ها، نارسایی ها و استعدادهای بالقوه در برنامه های آموزشی کارکنان باشد. بازخوردهای دریافتی از ارزشیابی، چگونگی برنامه های مهارت سازی، نخبه سازی، بهسازی و کادرسازی های توسعه گرای، از نوع دانش بنیان، علم-محور، قاعده مند وخرد-گراشالوده جهت دهنده راهبردی تشکیلات و مؤسساتی خواهد بود
Efficient and knowledgeable staffing is one of the critical factors for the survival of any organization so that they can play a role in promoting the efficiency, effectiveness and creativity and initiative of employees in organizations. The result of the usual efforts and energies spent should be aimed at improving the level of productivity in the organization. Therefore, the present study was designed to explain the approaches of evaluating in-service training programs in modern organizations. Therefore, as the research design was mixed, so the research method was in two stages, in two stages; qualitatively, in terms of content analysis for designing the model; And staff of Khuzestan University of Medical Sciences. The sample size was 380. The results showed that improving job satisfaction and improving the quality of work life of the workforce at Root Organization were factors such as the development of potential talents and opportunities for creativity and innovation that enabled in-service training mechanisms. The results also showed that evaluation of training performance can serve as a transparent mirror to managers' real understanding of weaknesses, failures and potential talents in staff training programs. Feedback from evaluation, how developmental, elitization, refinement, and developmental skills programs are of the knowledge-based, science-based, systematic and reasonably-oriented type of strategic orientation of organizations and institutions can be addressed. As a radar system, identifying threatening phenomena and providing enlightened information to the managers of the organization so that they can bring opportunity, growth, productivity, and sustainability to the complex modern competitive arena.
خلاصه ماشینی:
Everest College ازاين رو اقتضاء بالندگي تشکيلاتي و اعتلاي کيفيت کالاها و خدمات توليدي در مؤسسات و بنگاه هاي مولد مدرن و رقابتي کردن آن در سطوح ملي و بين المللي درگرو آموزش و توليد نيروهاي کيفي و ماهر بوده که اهميت اولويت سياست گذاري را در اين حوزه ي خطير برجسته تر ميکند (مژده ، ١٣٩٣)؛ فارغ از اينکه دوره هاي تدارک ديده ضمن خدمت درون يا برون سازماني باشند، به دليل اهميت آنان براي بالندگي و بهنگام سازي ، انعطاف پذيري و تطبيق پذيري سازمان با محيط هاي متلاطم بيرون آن ، اجتناب ناپذير شده اند (مات نور و مات دود١، ٢٠١١).
در بخش کمي از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده گرديده است در روش استنباطي اين پژوهش ، براي پاسخگويي به سؤال پژوهش (الگو و مدل مطلوب براي بهبود نظام ارزشيابي آموزش هاي ضمن خدمت کارکنان دانشگاه هاي علوم پزشکي خوزستان کدام است ؟) از آزمون تي استيودنت با استفاده از نرم افزار SPSS٢٢ و فن مدل يابي معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار Smart PLS جهت بررسي برازش مدل پژوهش با داده هاي جمع آوري شده استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش تبيين رويکردهاي ارزشيابي برنامه هاي آموزش هاي ضمن خدمت نيروهاي انساني دانشگاه هاي علوم پزشکي خوزستان بود.
The impact of human resource and operational management practices on company productivity: a longitudinal study.
Evaluation of training effectiveness on advanced quality management practices.