چکیده:
مقاله حاضر به بررسی کاربرد فنآوری های نوین در آموزش پرداخته و به روش تحلیلی– توصیفی به بررسی
مفاهیم پرداخته و در پایان نتیجه گیری شده و پیشنهاداتی ارائه می شود. با توسعه و پیشرفت فناوری های نوین در کشورهای مختلف، به خصوص در کشورهای پیشرفته و به دنبال آن انفجار اطلاعات در تمام بخشهای
مختلف جوامع، پاسخگویی با شیوه های سنتی، دیگر جوابگوی انسان ها در زمینه انتقال سریع اطلاعات نبوده و لذا نیاز به شیوه های جدیدتر به شدت احساس میشد. مسلما "یکی از مهمترین ارکان پیشرفت هر جامعه، آموزش وپرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده که چگونگی وضعیت آموزش وپرورش در کشورهای مختلف، در مسیر رشد و یا انحطاط هر کشور در طول حیات تاریخی آن، تاثیرگذار است. جامعه پیشرفته، قطعا" از سیستم آموزشی مدرن و مترقی برخوردار است و این سیستم مترقی، مسلما در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی و اخلاقی تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
شيوه هاي نوين آموزشي به عنوان بخشي از فرايند آموزش و يادگيري در نظر گرفته شود، برنامه هاي آموزشي آشنايي با رايانه و شبکه جهاني اينترنت و يا رسانه هاي تاثيرگذار بر حيات علمي انسان دارد.
گاس ) مدير مرکز تحقيقات و نوآوريهاي آموزشي وابسته به سازمان همکاريهاي اقتصادي کشورهاي اروپايي فناوري آموزشي عبارت است : طرح سازمان يافته و استقرار يک سيستم فراگيري که از مزاياي روش هاي نوين ارتباط جمعي و شيوه هاي جديد تدريس ، ابزار و وسايل بصري و سازمان بندي کلاس بهره گيري ميکند (هوي، وين ک، ميسکل ، سيسيل .
از اين طريق ميتوان مرحله به مرحله آموزش و يادگيري را مورد نظر و دقت قرار داد و معايب و محاسن سيستم آموزش را مشخص نموده و نقاط قوت آن حفظ نموده و تکامل بخشيد و نقاط ضعف آن را از بين برد تا سيستم به صورت بهينه کار خود را تداوم بخشد تعاريف جديد متناسب با ورود ابزارهاي جديد بايد انجام شود فناوري آموزشي در اصل به معناي به کاربردن دانش براي مقاصد علمي و عملي است (هاميلتون ، سيمور، (١٣٧٥)، داود محب علي).
وقتي به تاريخچه تعليم و تربيت مي نگريم ميبينيم که اکثر کشورهاي دنيا چنين محيط و نظامي را براي فراگيران در هر رسته و گروهي مهيا نکرده اند و علت آن نيز بيشتر دلبستگي و وابستگي بيش از حد نظام هاي آموزشي به روش هاي آموزش سنتي بوده است و شايد بعضي بر اين تفکر باشند که استفاده از ابزارها و ابزارهاي فنآورانه در آموزش وپرورش کاربردي ندارد و به سازمان هاي صنعتي- تجاري، نظامي و.