چکیده:
ادیان الهی هم خود ظرفیت بسیارغنی وتجدید شونده ای برای تولید وعرضه یک فرهنگ متعالی متناسب باظرفیت های آموزه ای واهداف ورسالت این جهانی خود به بشراجتماعی دارند وهم بسته به ظرفیت آموزه ای، موقعیت اجتماعی، کمیت وکیفیت موالیان، نحوه تعامل آنهاباتعالیم وحیانی، قرائت هاوتفسیرهای ارائه شده ازسوی دین پژوهان، فرصت هاومحدودیت های محیطی و... نقش بسیارقاطع وتعیین کننده ای درهدایت وراهبری، پالایش وپیرایش، شکوفایی وتعالی ظرفیت ها، صیانت وپاسداری، تعمیق وتثبیت، اعتباریابی وقداست بخشی، کمک به درونی سازی، افزایش انگیزه هابرای التزام ورزی نظری وعملی؛ فرهنگ های عرفی ومولفه های مختلف آن دارند. ازاین رو، نسبت میان دین وفرهنگ ونحوه تعامل آندو بویژه درفرایند تاریخ اجتماعی بشر، ازجمله موضوعاتی است که عموماازسوی جامعه شناسان دین مطرح شده ودرمقام پاسخ بدان، دیدگاهها ومواضع مختلفی اتخاذ شده است. این نوشتاردرصدد است تابرخی ازمهم ترین این مواضع را ازمنابع ومتون مربوط استخراج ومورد واکاوی وتحلیل قراردهد. براین اساس، سوال اصلی آن نسبت های محتمل میان دین وفرهنگ به مثاله دونظام معنایی جامع درمقام تحقق وعینیت اجتماعی ازمنظرجامعه شناختی است.
The divine religions have a very rich and renewable capacity to produce and
present a transcendent culture commensurate with the doctrinal capacities
and goals and mission of this world to social human beings. Depending on the
doctrinal capacity, social status, quantity and quality of lords, how they deal
with Revelation teachings, opportunities and environmental constraints, etc.
play a very absolute and decisive role in guidance and leadership, refinement,
flourishing and excellence of capacities, protection and preservation,
deepening and consolidation, validation and sanctification, etc. as well as
customary cultures and its various components. Therefore, the relationship
between religion and culture and how they interact, especially in the process
of human's social history, has become a topic of interest for scholars of
religions and sociologists. This paper seeks to analyze and examine the most
important perspective adopted by sociologists of religion on how the two
semantic systems interact. Accordingly, the main question is the real and
possible relationships between religion and culture as two comprehensive
semantic systems in the position of realization and social objectivity from a
sociological perspective. The method of this study in the place of information
collection is documentary and in the place of explanation and inference is
qualitative content analysis. The findings of this study, as reflected in the
implicit explanations and concluding summary, suggested that sociologists of
religion, depending on their position on nature, reason, social status, function
of religion and evaluation of these functions, have examined the relationship
between religion and culture and proposed some viewpoints.
خلاصه ماشینی:
نسبت سنجي ميان دين و فرهنگ عمدتا با قرائت هاي حداکثري از دين يا با تلقي هاي قائل به اثربخشي آشکار و پنهان دين (به مثابه يک نهاد و فرانهاد) و دينـداري در گسـتره حيات فرهنگي اجتمـاعي جامعـه مؤمنـان تناسـب دارد؛ ازايـن رو در جوامـع و تلقي هـاي سکولار که دينداري به صرف رابطه شخصي فرد با خود، خدا و طبيعت محدود مي شود و ديـن عمــلا از نقش آفرينـي ســامان يافته در فرهنـگ عمــومي و نهادهـا و ســاختارهاي اجتمـاعي برکنـار فـرض مي شـود، ايـن نسبت سـنجي بـا محـدوديت هايي مواجـه اسـت ؛ به بيان ديگر دين در اين تلقي ، به مثابه عنصري کانوني از يک فرهنگ که قابليـت نفـوذ و تأثيرگذاري بر همه لايه ها و سطوح فرهنگ و ساختارهاي حيات جمعـي را دارد، مـورد نظر است .
گليفورد گيرتز مردم شناس امريکـايي در تعريـف ديـن به مثابـه يـک نظـام فرهنگـي مي نويسد: دين عبارت است از: [١] نظامي از نمادهاکه [٢] سبب استقرار خلق وخوي هـا و انگيزه هايي قدرتمند و فراگير و پايدار در انسـان ها مي شـود و بـراي ايـن هـدف [٣] از طريق شکل دادن به مفاهيم عام درباره هستي عمل مي کند و [٤] باعث احاطه اين مفاهيم با هاله اي از واقعيت بودگي مي شود (يعني اين مفـاهيم را در هالـه اي از واقعيـت بـودگي فـرو مي بـرد) بـه نحـوي کـه [٥] خلـق وخوي هـا و انگيزه هـاي مزبـور بـه صـورت تنهـا واقعيت هاي ممکن درمي آيد (گيرتز، ١٩٧٣، ص ٩٠).