چکیده:
در هزاره جدید رهبری معنوی نیاز جوامع انسانی است برای حرکت بسوی تعالی وبالندگی وبراین اساس دانشگاههای پیشرو برایجاد نظام بالندگی دانشجویان درحوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تاکید وتمرکز کردهاند. هدف این پژوهش شناسایی، تعیین و رتبه بندی عوامل اثر گذار بر رهبری معنوی وبالندگی آن دردانشجویان است. پژوهش با رویکردآمیخته ابتدا با روش کیفی تحلیل محتوا و سپس با استفاده تکنیک ای ان پی دیمتل (DANP) انجام شده است. به این منظور بررسی گسترده متون تخصصی مرتبط بارهبری معنوی وبالندگی دانشجویان ونیز مصاحبه نیمهساختمند (بیش از 850 دقیقه) با 16 نفرازصاحبنظران دانشگاهی (استادان رشتههای مرتبط ومدیران ارشد دانشگاه آزاداسلامی ومدیران واحد علوم تحقیقات) که به روش نمونهگیری هدفمند از جامعه متخصصین انتخابشده بودند همراه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، تا اشباع کامل دادهها انجام شد. روایی وپایایی این پژوهش با تایید خبرگان و بارورش هولستی انجام گرفت. تحلیل دادههای کیفی ازطریق تکنیک کدگذاری باز و محوری ودادههای کمی از طریق الگوریتم وبرنامه یای ان پی دیمتل نوشته شده در نرم افزار اکسل وبا نتایج یکسان درمتلب انجام شدکه منتج به استخراج وخوشه بندی مولفههای رهبری معنوی دردانشگاه درسه حوزه فردی (با 54 مولفه)، میان فردی وگروهی (با 28مولفه) وماورایی (با 3 مولفه) و استخراج 10 عامل اثرگذاردرسه خوشه به ترتیب اهمیت1. وجودی، 2. انسانی و3. محیطی ورتبه بندی این عوامل برای ایجاد نظام جامع بالندگی رهبری معنوی دردانشگاهها گردید.
In the new millennium, spiritual leadership is the need of human societies to move towards excellence and maturity. Therefore, leading universities have emphasized and focused on creating a system of student growth in the field of leadership, especially spiritual leadership. The research was conducted with a mixed approach, first with a qualitative method of content analysis and then using the ANP-Dimatel technique (DANP). For this purpose, an extensive review of specialized texts related to the spiritual leadership and growth of students, as well as semi-structured interviews (more than 850 minutes) with 16 academic experts. Professors of related fields and senior managers of Islamic Azad University and managers of Research Sciences Branch) who were selected by purposive sampling method from the community of experts along with a researcher-made questionnaire, until complete data saturation was performed. The validity and reliability of this study was confirmed by experts and fertility Holsti. Qualitative data analysis was performed through open and axial coding technique and quantitative data was performed through ANP-Dimatel algorithm and program written in Excel software with the same results in MATLAB, which resulted in extraction and clustering of spiritual leadership components in the university in three domains :individual (with 54 components), Interpersonal and group (with 28 components) and transcendence (with 3 components) and extraction of 10 effective factors in the three clusters, respectively importance 1. Existential, 2. Human and 3. Environmental and ranking of these factors to create a comprehensive system of spiritual leadership development in universities.
خلاصه ماشینی:
به این منظور بررسی گسترده متون تخصصی مرتبط بارهبری معنوی وبالندگی دانشجویان ونیز مصاحبه نیمه ساختمند (بیش از ٨٥٠ دقیقه ) با ١٦ نفرازصاحب نظران دانشگاهی (استادان رشته های مرتبط ومدیران ارشد دانشگاه آزاداسلامی ومدیران واحد علوم تحقیقات ) که به روش نمونه گیری هدفمند از جامعه متخصصین انتخاب شده بودند همراه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ، تا اشباع کامل داده ها انجام شد.
همچنین فرصتی برای حرکت دانشجویان برای استفاده از توانمندی ها و هم غلبه بر تغییرات اجتماعی است (بویر به نقل ازمحمدی ، ١٣٩٢) با توجه به نشاط پایین سازمانی بسیاری از نهادهای کشور، نبودتوانمندی فارغ التحصیلان در مواجهه با فرصتهای شغلی ، آماربالای فارغ التحصیلان ودانشجویان بیکار، کاهش رضایتمندی شغلی وعملکرد سازمانی پایین بهتبع آن بهرهوری ضعیف از یکسو و پژوهش های انجامشده برتأثیرمثبت رهبری معنوی در بالابردن این شاخص ها ازجمله : توانمندسازی کارکنان (اسکات ، ٢٠١٦، شعبانی بهار، ١٣٩٢؛ ضیایی ، ١٣٨٧) وسلامت سازمانی (درگاهی ٢٠١٧، قاسمی ، ١٣٩٣)، سلامت معنوی (کهربایی، ١٣٩٤)، افزایش انگیزش درونی (کینجرسکی ٢٠٠٤، سپهوند، ١٣٩٢) بالارفتن قابلیتهای دانشآموختگان در یافتن مشاغل بهتر، ازسوی دیگر، دلیلی ضروری برای پرداخت به این موضوع است .
برای گردآوری داده ها، علاوه بررسی متون تخصصی مرتبط با سه حوزه (معنویت ، رهبری معنوی و بالندگی دانشجویان ) مصاحبه های نیمه ساختمند با ١٦ نفراز صاحب نظران دانشگاهی ومدیران ارشداجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ؛ براساس روش نمونه گیری هدفمند(حدود ٨٥٠ دقیقه ) همچنین از پرسشنامه ی محقق ساخته تکنیک DANP وبادرنظرگرفتن اصل اشباع داده ها استفاده گردید.
"An Investigation of Relationship between Spiritual Leadership Style with Organizational Commitment among Tehran University of Medical Sciences Staffs," International Journal of Asian Social Science, Asian Economic and Social Society, vol.