چکیده:
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکههای عصبی خودسازمانده است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش 195 نفر کتابدران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران، با روش سرشماری کامل است. ابزار جمع آوری دادهها دو پرسشنامه بر اساس مدلهای لی و چوی، و نانوکا و تاکهاوچی بود، و تجزیه و تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی استنباطی، آزمون پیرسون، فیشر و شبکه عصبی خودسازمانده بود، که با کمک نرم افزارهای اسپیاساس، آموس، و متلب انجام شد. یافتهها نشان داد که مقدار وزن اهمیت (شیب خط رگرسیون استاندارد شده) برابر با 55/0 است، و نشان دهنده 30% اثر بخشی توانمندسازها بر مدیریت دانش است، از دیدگاه شاخصهای برازش ضریب همبستگی بین توانمندسازها و مدیریت دانش مثبت است. نتایج نشانداد که توانمندسازهای مدیریت دانش و تمام ابعاد آن رابطه مثبت، معنادار، و تاثیر مستقیم بر مدیریت دانش دارند، بصورتی که بعد پشتیبانی آیتی بیشترین، و بعد مهارتهای تی شکل کمترین عامل تاثیرگذار هستند، و شبکه عصبی خودسازمانده نیز رابطه توامندسازها با مدیریت دانش را تایید کرده است.
The present study seeks to assess the effect of enablers on the knowledge management of librarians in Tehran University of Medical Sciences using self-organized neural networks, and is applied by survey-analytical method. The research population is 195 librarians of Tehran University of Medical Sciences by complete census method. Data collection tools were two questionnaires based on Lee & Choi models, and Nanoka & Takeuchi, and data analysis was by inferential descriptive statistics, Pearson test, Fisher and self-organizing neural network, which was done with the help of SPSS software, Amos software, And MATLAB was done. Findings showed that the weight of significance (standardized regression line slope) is equal to 0.55, and shows 30% of the effectiveness of enablers on knowledge management. From the perspective of fit indicators, the correlation coefficient between enablers and knowledge management is positive. The results showed that knowledge management enablers and all its dimensions have a positive, significant, and direct effect on knowledge management, So that the IT support dimension is the most, and the T-shaped skills dimension is the least effective, And the self-organizing neural network has also confirmed the relationship between Enablers and knowledge management.
خلاصه ماشینی:
یکی از عواملی که میتواند در این مـورد دخیل باشد، میزان مدیریت دانش کتابداران است ، در یک کتابخانه کتابداران با بکـارگیری علـم مـدیریت دانـش موجـب رضایت مندی کاربران میشوند، و از آنجایی که سیاست گذاریها، برنامه ریـزیهـا و اجـرای اهـداف کتابخانـه بـه دنبـال رضایتمندی کاربران از خدمات است ، و این امر موجب افزایش سطح رقابتی خدمات کتابخانـه ای مـیشـود، و متعاقـب آن تعامل بین کتابخانه ای را در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی افزایش میدهد، هرچه سطح این علم در کتابداران بیشتر باشد، این امر بهتر حاصل میشود، از طرفی عوامل تقویت کننده ای هم جود دارند، که به عنوان عوامل توانمندسـازهای مـدیریت دانش شناخته شده اند، که در این پژوهش ؛ چهار بعد اصلی (فرهنگ سـازمانی١، سـاختار سـازمانی٢، فنـاوری اطلاعـات و 3 افراد٤) و هفت بعد فرعی (همکاری، اعتماد، یادگیری، تمرکز، رسمیت ، پشتیبانی IT و مهارت های T شـکل ٥) اسـت ، مـورد بررسی هستند، و با فرض برقراری رابطه بین توانمندسازها و مدیریت دانش ، برای پژوهشگر ایـن سـوال بوجـود آمـده کـه عوامل تاثیر گذار بر مدیریت دانش کتابداران در کتابخانه کدامند.
نتایج توصیفی و نتایج استنباطی حاصل از آزمون t برای وضعیت توانمندسازها و مدیریت دانش کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود)همان طور که جدول ١، نشان میدهد، متغیرهای همکاری و دانش آشکار فردی، از میانگین فرضی جامعه (عدد ٣) بیشتر هستند و متغیرهای دیگر از میانگین فرضی جامعه ، کمتر هستند و با توجه به اینکه میزان معناداری عدد ٠٠٧/٠ است ، تفاوت در سطح ٠/٠١ معنادار است .