چکیده:
در پژوهش حاضر به مهمترین مهارتها در بحث آموزش فلسفه برای کودکان بهعنوان روشی جدید در ایران که موردنیاز مربیان و تسهیلگران فلسفه برای کودکان میباشد، تحت عنوان واکاوی مهارتهای عمومی و اختصاصی در مربیگری فلسفه برای کودکان پرداخته شده است. روش پژوهش بهصورت ترکیبی (توصیفی، تحلیلی) که مبتنی بر روش کتابخانهای است که به بررسی واکاوی مهارتهای عمومی و اختصاصی پرداخته است. سوال اساسی این است که مربی فلسفه برای آموزش کودکان چه مهارتهایی را لازم دارد؟ نتایج حاصل نشان میدهد که اصلیترین مهارتهای عمومی برای مربیگری فلسفه برای کودکان، عبارتند از؛ تسهیلگر با باورهای نو، تسهیلگر با نگرشهای مثبت و تسهیلگر منصف و نوعدوست، و همچنین برای مربیگری فلسفه برای کودکان (فبک)، پنج مهارت موردنیاز میباشند که عبارتاند از، پای بندی به تفکر تاملی، پای بند به اصل حرکت و پیش روی در یاددهی و یادگیری، پای بندی به ایجاد رفاقت بهجای رقابت، پای بندی به مسئله گشایی و یادگیری اکتشافی و مهارت پایانی، پای بندی به اصل دانشآموز محوری و یادگیری مشارکتی. همچنین کسانی که اقدام به پرورش مربی آموزش فلسفه برای کودکان میکنند، این مهارتها را اساس کارآموزشی خود قرار داده و در انتخاب افراد اصلح و توانمند برای مربیگری فلسفه برای کودکان این مهارتها را ابتدا در این افراد موردسنجش قرار دهند.
In the present study, the most important skills in the philosophy for children education as a new method in Iran,
which are needed by educators and facilitators of philosophy for children, have been studied as a general and
specific skill in coaching philosophy for children. The research method is a combination (descriptive, analytical)
based on a library method that studies the analysis of general and specific skills. The basic question is: What
skills does the instructor of philosophy teach for children? The results show that the main public skills for
coaching philosophy for children are facilitators with new beliefs, facilitators with positive attitudes and
factional and altruistic facilitators, as well as for the coaching of children's philosophy (Fabak) Five skills are
required, namely, the attachment to reflection thinking, the attachment to the principle of movement and the
advance in teaching and learning, the commitment to the creation of comradeship rather than competition, the
commitment to problem solving, exploratory learning and ultimate skill, the commitment to The core of student
learning and participatory learning. Also, those who develop a pedagogue training philosophy for children, put
these skills at the heart of their work, and instilling these skills in these individuals in selecting the most suitable
and capable people to coach the philosophy for children.
خلاصه ماشینی:
سؤال اساسی این است که مربی فلسفه برای آموزش کودکان چه مهارتهایی را لازم دارد؟ نتایج حاصل نشان میدهد که اصلیترین مهارتهای عمومی برای مربیگری فلسفه برای کودکان، عبارتند از؛ تسهیلگر با باورهای نو، تسهیلگر با نگرشهای مثبت و تسهیلگر منصف و نوعدوست، و همچنین برای مربیگری فلسفه برای کودکان (فبک)، پنج مهارت موردنیاز میباشند که عبارتاند از، پای بندی به تفکر تأملی، پای بند به اصل حرکت و پیش روی در یاددهی و یادگیری، پای بندی به ایجاد رفاقت بهجای رقابت، پای بندی به مسئله گشایی و یادگیری اکتشافی و مهارت پایانی، پای بندی به اصل دانشآموز محوری و یادگیری مشارکتی.
برای آموزش کودکان امروزی و فرایند تعلیم و تربیت آنها باید از به روزترین روشهای آموزشی بهره جست و در این میان نیز نباید از فلسفه که از اهمیت ویژهای برخوردار است غافل ماند که البته نیاز است بهگونهای مباحث فلسفی به دانشآموزان، آموزش داده شود که برایشان قابلفهم و درک بوده و بتوانند در ذهنشان این مباحث فراگرفته شده را تحلیل و مورد کندوکاو ذهنی قرار دهند.
بحث اصلی و اساسی پژوهش ارائه الگویی، حاوی مهارتهای عمومی و اختصاصی برای مربیگری فلسفه کودکان است، از محدودیتهای پژوهش این است که باید مهارتهایی بررسی شود که بهراحتی قابلیت آموزش داشته و افرادی که قصد دارند مربی فبک (p4c) شوند بهگونهای این مهارتها را فرابگیرند و بعداً در کارگاههای آموزشی خود تحت عنوان فلسفه برای کودکان به اجرا در بیاورند که از نظر دانش روز گار ومنطق حاکم بر افکار مردمان جامعه کنونی فاقد اعتبار نباشد.