چکیده:
با توجه به مشکلات جسمانی افراد کم توان ذهنی، یکی از مهمترین مشکلات جسمانی آنها مشکلات تعادلی، که یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت زندگی آنها به حساب میآید، میباشند. هدف در این پژوهش تآثیر با دو شیوه تمرینی پایه ژیمناستیک و برایتونیک (به عنوان شیوهای نوین در تمرینات افراد دارای ناتوانیهای جسمانی و ذهنی) تعادل ایستا و پویا، بوده است. تعداد 45 آزمودنی ک شامل مردان کم توان ذهنی آموزش پذیر به سه گروه، 15 نفر گروه تمرینات پایه ژیمناستیک، 15 نفر گروه تمرینات برایتونیک و 15 نفر گروه کنترل تقسیم شده. انجام 8 هفته تمرینات پایه ژیمناستیک با تقسیم حرکات پایه ژیمناستیک به سه بخش جابجایی، چرخش و تعادل و رعایت ترتیب سختی وسایل (زمینی، خط، موازنه آموزشی) و با رعایت اصل اضافه بار و با توجه به علاقه افراد انجام شد، تمرینات برایتونیک شامل همان تمرینات گروه ژیمناستیک میباشد با این تفاوت که در گروه برایتونیک در مناطق طراحی شده انجام شد. گروه کنترل برنامه تمرینی خاصی را دریافت نکردند. پس از سپری کردن 8 هفته تمرینات پایه ژیمناستیک و برایتونیک با توجه به نتایج پیش آزمون قبل از اجرای پروتکل امتیازات تعادل ایستا و پویا در مقایسه با گروه کنترل با تاثیر معناداری _05/0> P) به پایان رسید. تمرینات پایه ژیمناستیک و برایتونیک تاثیر معناداری در افزایش تعادل ایستا و پویا در مردان کم توان ذهنی آموزش پذیر داشته است
Abstract
Due to the physical problems of people with intellectual disabilities, one of their most important physical
problems is balance problems, which is one of the important factors in their quality of life. The aim of this study
was to investigate the effect of two basic training styles of gymnastics and Brightonics (as a new method in the
training of people with physical and mental disabilities) on static and dynamic balance .Forty-five subjects
including mentally retarded men were divided into three groups, 15 in the basic gymnastics group, 15 in the
Brightonics group and 15 in the control group. 8 weeks of basic gymnastics exercises were performed by
dividing the basic gymnastics movements into three sections: movement, rotation and balance, and the rigidity of
the equipment (ground, line, training balance) and with the principle of overloading and taking into account the
interests of the individual. It is the same as the exercises in the gymnastics group, with the exception of the
Brightonics group in the design areas. The control group received no specific exercise program .After 8 weeks of
basic training in gymnastics and Brighton according to the pre-test results before the static and dynamic balance
scoring protocol was completed compared with the control group, with a significant effect (P <0.05) .Gymnastics
and Brighton basic exercises had a significant effect on increasing static and dynamic balance in educable
mentally retarded men.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تمرینات پایه ژیمناستیک و برایتونیک بر تعادل مردان مبتلا به ناتوانی ذهنی دکتر بهناز گنجی نمین*، نگارالسادات میردورقی، دکتر سیمین جعفری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران چکیده با توجه به مشکلات جسمانی افراد کم توان ذهنی، یکی از مهمترین مشکلات جسمانی آنها مشکلات تعادلی، که یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت زندگی آنها به حساب میآید، میباشند.
نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که بین میزان تغییرات درون گروهی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون، پس از اتمام پروتکل تمرینی تفاوت معنی داری بین گروهها مشاهده شد، بطوریکه تأثیر تمرینات برایتونیک بیشتر از تمرینات پایه ژیمناستیک بود.
نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که بین میزان تغییرات درون گروهی در پس آزمون اول نسبت به پیش آزمون، پس از اتمام پروتکل تمرینی تفاوت معنی داری بین گروهها مشاهده شد، بطوریکه تأثیر تمرینات برایتونیک بیشتر از تمرینات پایه ژیمناستیک بود.
نتایج آزمون تعقیبی آزمونهای توکی در تحقیق حاضر نشان داد که بین میزان تغییرات درون گروهی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون، پس از اتمام پروتکل تمرینی تفاوت معنی داری بین گروهها برای کلیه فرضیات مشاهده شد، بطوریکه در فرضیه اول تأثیر تمرینات برایتونیک بیشتر از تمرینات پایه ژیمناستیک بود.
The aim of this study was to investigate the effect of two basic training styles of gymnastics and Brightonics (as a new method in the training of people with physical and mental disabilities) on static and dynamic balance.